ESNS12: Kypski & Matangi Quartet goochelen erop los

Cross-over tussen scratchkunst en klassiek zware kost

Timo Pisart ,

Wat gebeurt er als je een van de beste turntablists van het land - en misschien wel van de wereld - lang genoeg met een modern strijkkwartet opsluit? Voila, dat is Kypski & Matangi, een cross-over tussen bombastisch klassiek en scratchkunst.

CONCERT
Kypski & Matangi, Noorderslag, Binnenzaal Oosterpoort, 14 januari 2012

MUZIEK
Naast enkele eigen composities komen er vanavond vooral veel herinterpretaties voorbij, onder andere van Daft Punk, Siriusmo en van C-Mon & Kypski natuurlijk. Dat resulteert het ene moment in zwaar klassiek, het volgende in Flying Lotus-achtige tracks met Love Boat-arrangementen. Deze show schiet muzikaal alle kanten op.

PLUS
Dit experiment op Noorderslag getuigt van lef en vernieuwingsdrang, zowel van Kypski en het Matangi Quartet als het festival zelf. De composities zijn bewust kort gehouden - meestal onder de vier minuten - en dat komt de verteerbaarheid ten goede. Bij iedere track die ze onder handen nemen, denk je: dat lukt toch nooit? En toch lukt het ze. Op zijn t-shirt staat een goochelaar met de tekst "ZAP!", maar de goochelaar, dat is dj Kypski natuurlijk zelf.

MIN
Drie kwartier Kypski & Matangi is nog altijd behoorlijk zware kost. Slechts een tiental hoofden gaat knikkend met de maat op en neer, en zelfs de strijkers lijkt het af en toe te ver te gaan. Tijdens de zwaarste tracks lachen de klassiek geschoolde musici besmuikt naar Kypski. Dit is duidelijk een nog aftastende formatie, waar af en toe nog foutjes insluipen en de zenuwen zichtbaar zijn. Geen wonder, een optreden op Noorderslag kan een act maken of breken en het verschil betekenen tussen 1 en 25 club- en festivalshows, dit voorjaar.

CONCLUSIE
Van beukende balkandubstep tot Oosterse Aladin-beats: Kypski & Matangi is een gewaagd, maar ontoegankelijk experiment. Eerder Muziekgebouw aan het IJ dan Bevrijdingsfestival, dus.

CIJFER
7