Max Cooper trapt Draaimolen 2022 af met een spectaculaire audiovisuele show
Veelbelovend openingsconcert komt vervroegd ten einde vanwege naderend onweer
Het is donderdag vroeg donker in Tilburg. Anderhalf uur voordat de Britse IDM en techno dj/producer Max Cooper Draaimolen 2022 af zal trappen, wordt het terrein getroffen door een harde onweersbui. Omwille van de veiligheid moet iedereen even schuilen, ook de productie. Het gaat dus een half uurtje later open.
Maar wachten doe je vandaag niet zomaar. Draaimolen is een dancefestival voor fijnproevers, dat met zijn vlijmscherpe programmering de meest unieke shows naar het bescheiden Tilburg weten te trekken. Shows zoals die van Max Cooper, die bekend staat om de manier waarop hij wetenschap en elektronische muziek samenbrengt in immersieve audiovisuele projecten. En tijdens dit gratis (!) openingsconcert wordt een bijzonder nieuw project gepresenteerd: ‘Aether’, een multidimensionale lichtinstallatie die Cooper ontwikkelde in samenwerking met designcollectief Architecture Social Club. Dit ‘nieuwe type audiovisuele ervaring’, zoals Draaimolen het op hun website omschrijft, zal het hele weekend op het MOB-Complex te beleven zijn.
Daar hangt hij dan, in het midden van de uitgegraven stage The Pit. Een enorme kubus van ijzerdraad zweeft een schamel metertje boven de hoofden van de bezoekers. Mysterieuze ambient schalt door de speakers. Het is te donker om de mensen naast je te zien staan. En dan gaan de lichten aan.
Het begint met twee glinsterende plateaus, zwevend boven het publiek, die in de kubus langzaam in allerlei geometrische vormen veranderen. En naarmate de intelligente ambient techno van Max Cooper steeds meer ballen krijgt, verandert de installatie in een soort kosmisch organisme dat vanuit zichzelf op de muziek lijkt te bewegen. Het is betoverend hoe het licht als een zwerm robotische vuurvliegjes steeds meer eigenzinnige vormen aanneemt, om alleen weer te gaan liggen als Cooper de muziek even stillegt. Je kunt je slechts voorstellen hoe tof het er dit weekend uit gaat zien op de euforische piekmomenten van een dancefestival als Draaimolen.
Maar die kans krijgt men vanavond niet. Na een minuut of veertig komt de futuristische droomtrip ruw ten einde. Het onweer komt te dichtbij. En de gigantische metalen constructie die vlak boven het publiek zweeft is bepaald geen gewenste bliksemafleider. Met de lichten weer aan kijken honderdvijftig beduusde gezichtjes naar de kubus boven ze, om vervolgens rechtsomkeert te maken en een schuilplaats te zoeken voordat het echt losbarst. Een teleurgestelde bezoeker zoekt Max Cooper nog even op, om hem te bedanken en een boks te geven. ‘I hadn’t even gotten to the techno part yet’, zegt die terug. Eeuwig zonde. Gelukkig zal er in The Pit – met het Berlijnse queer techno collectief Herrensauna als host – de komende dagen sowieso nog keihard geraved worden. In meerdere dimensies.