BKS23: Ovatie na ovatie voor Nation of Language
Amerikaanse synthpoppers beleven eindelijk hun doorbraak
'We hebben het afgelopen jaar al vaker in Nederland gespeeld, maar dit is absoluut de beste!' roept de bassist van Nation of Language tegen het einde van de set. Tegen die tijd heeft de band al een aantal lange ovaties van het publiek gehad, want hun set is een schot in de roos, zo net voor etenstijd en nu ook de laatste mensen het zwemmen beginnen in te wisselen voor hun laatste festivaldag.
De eighties synthpop met postpunkhaakjes van Nation of Language werd door 3voor12 al bekroond met het Album van het Jaar 2021, de opvolger staat gepland voor september. De muziek wordt op het podium vertolkt zonder drummer, maar met een hoofdrol voor de drumcomputer. De toetseniste treedt op in haar ondergoed; met deze warmte een veel beter idee dan de lange zwarte broeken waarmee haar twee collega's op het podium staan. Niet dat het de zanger ervan weerhoudt alles te geven. Als een jonge Samuel Herring haalt hij zijn zang vanuit zijn hele lichaam in een interpretatieve dans. Het absolute middelpunt van de band. Met name bij de nummers waar hij zijn gitaar aan de kant zet geeft hij zich compleet over.
De enthousiaste reacties vanuit het publiek komen dan vanzelf. Je ziet aan de glimlach op ieders gezicht: dit is waarom je in een band gaat. En laten we wel wezen: dit is ook waarom je naar Best Kept Secret komt.
HET MOMENT:
Als na een nummer of vier het geluid eindelijk helemaal goed afgesteld staat (wat is het toch met het geluid in The Secret dit weekend?) en het volume net een tandje hoger gaat, komt de eerste langdurende ovatie vanuit het publiek. De vonk is dan definitief overgesprongen.