Eefje de Visser trapt nieuwe cyclus af met ‘Heimwee’
Nieuwe album verschijnt dit jaar maar is nog in de maak
De kaartjes voor de najaarstour gaan al als warme broodjes over de toonbank, dus het wachten was op het verlossende woord: ja, er komt nieuwe muziek van Eefje de Visser. De opvolger van het bejubelde Bitterzoet heeft nog geen titel en geen releasedatum, is zelfs nog niet af, maar hij komt hoe dan ook dit jaar uit. Dat belooft de zangeres bij de release van ‘Heimwee’, een melancholisch eerste teken van leven. ‘Ik heb voor het eerst sinds lange tijd de akoestische gitaar weer eens opgepakt om een song te schrijven. Dat had ik heel Bitterzoet niet gedaan. Dat brengt een bepaalde intimiteit met zich mee, die ik hoor in tijdloze muziek van Joni Mitchell en Fleetwood Mac, maar ook van iemand als Weyes Blood.’
‘Heimwee’ is een song over de verscheurende balans tussen ‘intimiteit en ademruimte, het claustrofobische van geborgenheid’, aldus Eefje de Visser. ‘Het gevoel van heimwee herkent denk ik iedereen, de triestigheid van verlies van dingen die goed waren. Het gevoel dat je niet terug kunt. Maar ik hou graag voor mezelf op welke gebeurtenissen in mijn leven het echt gebaseerd is. Hoe vaker ik te horen krijg dat mijn teksten onduidelijk zijn, hoe sterker ik besef dat dat komt doordat ik helemaal niet wil delen wat er in mijn leven gebeurt. Dat is privé. Een bijkomstigheid is dat mijn liedjes open zijn en meerdere betekenissen kunnen hebben, ook voor mezelf als ik een paar jaar verder ben.’
‘Heimwee’ begon dus met de akoestische gitaar, maar het nummer kende vele vormen, vertelt De Visser. ‘Ik werk veel met mijn man, dus we hebben de luxe heel veel tijd in het schrijfproces te kunnen steken. Zowel in de pre-productie als in de opname. Ik schat dat ‘Heimwee’ zo’n vijftien studiodagen heeft gekost. We hebben enorm veel versies, met verschillende gitaarpartijen, een zonder gitaar. Is dat onzekerheid? Een en al, maar onzekerheid is een belangrijk aspect van het maakproces. Uiteindelijk laat je het een tijdje liggen en dan geeft je intuïtie heel duidelijk aan: dit moet hem zijn, deze versie is de juiste.’
Zo werkt Eefje de Visser aan een collectie songs die elk de aandacht van een volledig album gekregen hebben, zegt ze, liedjes die in sommige gevallen al vijf jaar bezig zijn met rijpen. Een album dat idealiter haar hele oeuvre van hiervoor wegduwt, zoals Bitterzoet dat deed met haar eerste drie albums. ‘Mijn nieuwe werk is altijd het belangrijkste.’