PP22: De Staat op een kruispunt
Torre zingt betekenisvol over routine
De Staat is weer vanouds goed. Wat had je verwacht? Geen band in Nederland die zo consistent de vuisten richting de hemel strekt, het bier langs de oren laat suizen, om vervolgens die welbekende ‘Witch Doctor’-cirkelpit open te trekken. Hebben ze al honderden keren gedaan, kan zo weer. Ze spelen deze show een mooie mix van klassieke De Staat veldstampers, opgefokte Bubble Gum-tracks vol stoorzenderfrequenties en nieuw werk, waarvan één nog onuitgebrachte track. Head On The Block’ heet-ie, zegt Torre. ‘Het is een dansnummer, dus als je niet danst ben je een klootzak!’ En welja, daar explodeert het veld, op hoekige gitaren en turbo handclaps.
Dat nieuwe werk volgt de heuse zegetocht in 2019 voor de Nijmeegse rockband. Ze brachten het uitstekende album Bubble Gum uit, speelden voor de tweede keer in een uitverkocht AFAS Live, en als klap op de vuurpijl waren ze headliner van Lowlands met een show die de geschiedenisboeken in zal gaan. Echt een kroon op hun carrière.
Tegelijkertijd mag je de kop boven dit stuk als een vraag lezen. Bevindt De Staat zich op een kruispunt? Wat is de volgende stap? Die uitverkochte ZiggoDome ligt een radiohit verderop, en op basis van de nieuwe tracks die ze spelen kun je je afvragen of ze dat willen. ‘Numbers Up’ is een cynisch liedje over je ziel verkopen voor streamingsucces, waarin Torre met zijn vertrouwde manische blik uitspuugt dat ‘de sleutel tot succes méér succes’ is. En ‘Look At Me’ is al helemaal een statement om je show mee te openen: Ik sta er nog, kid, en ik doe precies wat ik altijd al doe. Sta je daarbij stil? Let je wel op?
HET MOMENT
Na het veld plat te spelen met ‘Kitty Kitty’ valt de muziek opeens weg, en herhaalt Torre opeens die zinnen uit opener ‘Look At Me’. ‘Look at me / Doing the same routine / No, there's nothing else / Look up and look at, look at me.’ Om vervolgens met een veelbetekenende blik de Witch Doctor-cirkelpit open te trekken.