Papier, hier: Grasnapolsky recyclet festivalpromomateriaal tot meubilair

Sympathieke actie zamelt het oud papier van de muziekindustrie in

Programmaboekjes, posters, flyers: er gaat héél wat papiermateriaal in één festivaleditie zitten, en dan heb je het nog niet eens gehad over al het overtollige promotiemateriaal dat naderhand bij een festivalorganisatie in het kantoor ligt te verstoffen. Mega zonde, en dus heeft het Groningse festival Grasnapolsky een sympathieke actie bedacht om de muziekindustrie een vriendelijk duwtje in de goeie richting de geven. In samenwerking met lokale verpakkingsproducent Solidus Solutions gaan ze niet alleen hun eigen oude promotiemateriaal recyclen tot nieuwe kartonnen stoelen en banken voor eigen gebruik, ook heeft het een oproep gedaan aan andere partijen in de muziekindustrie om ook hún overtollige promomateriaal aan te leveren. Onder andere Eurosonic Noorderslag, WOO HAH!, Popronde, Friendly Fire, 013 en Into The Great Wide Open hebben al toegezegd. Na Grasnapolsky 2020 zullen ook die organisaties gebruik mogen maken van het gerecyclede meubilair.

‘In de muziekindustrie printen, printen en printen we maar,’ zegt festivaldirecteur Mariska Berrevoets. ‘We denken er niet echt over na, maar het past in deze tijd om er wél bij stil te staan. En zodra je het dan eenmaal begint te verzamelen, besef je hoe veel het wel niet is.’ Een belangrijk probleem daarbij is dat festivals hun promomateriaal in bepaalde aantallen moet drukken: 1500 boekjes, 3000 of toch maar 4000, en vervolgens zit je met een zolderkamer vol ongebruikt materiaal. Volgens Berrevoets is de actie bedoeld om het gesprek over promomateriaal eventjes in de kijker te spelen. ‘Het gaat ook om bewustwording. “Hoeveel gaan we afdrukken?”, “Hoeveel kopen we in?”, “Moeten we ons afval gescheiden inzamelen?”, dat soort vragen.’ Dat valt goed samen met een verschuiving naar online marketing, meent Berrevoets. ‘Ik denk dat we de komende jaren steeds meer richting digitalisering gaan. Nu we deze actie doen, gaan wij ook drie keer nadenken over wat we voor het volgende festival gaan afdrukken. Dat we áls we programmaboekjes maken, deze aan het eind van het festival ook weer inzamelen, om er vervolgens stoelen van te laten maken en zo het circulair te maken.’

Berrevoets is enthousiast over de reacties, maar benadrukt wel dat de inzamelingsactie alleen vanuit Groningen wordt gedaan tijdens Eurosonic Noorderslag. ‘Het is zóveel. Als je dat gaat inzamelen, en mensen komen daar weer voor rijden, dan is dat alsnog niet duurzaam. Daarom roepen we de muziekindustrie op om het bij ons in te leveren wanneer ze toch al op Eurosonic Noorderslag zijn. Dan hebben we heel veel vliegen in een klap.’

Lever je promomateriaal woensdag t/m zondag in bij de container op het Mercado terrein in Groningen. Lees hier het verslag van vorig jaar. Grasnapolsky vindt dit jaar plaats op 6, 7 en 8 maart in de Toekomst in Scheemda, Groningen.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12