Album van de Week (1): The Industry
Willem Smit en friends bewijzen dat de Nederlandse indiescene springlevend is
Wat gebeurt er als de créme de la créme van de Nederlandse indiescene per zeilboot naar een bunker op Vlieland vertrekt? Dan maken ze natuurlijk een plaat die bewijst dat de indierock in ons kikkerlandje levendiger en hechter is dan ooit.
Je kan ook niet anders verwachten van de kroonprins der Nederlandse indierock Willem Smit. De Amsterdammer speelde al zalen plat met zijn band Canshaker Pi en met de steeds wisselende supergroep Personal Trainer. Voor The Industry nodigde hij zijn muzikale vrienden uit om een week voor Into The Great Wide Open (en in opdracht van het festival) samen een plaat op te nemen in een bunker op Vlieland. Dat deed Smit met leden van Steve French, Lewsberg, Personal Trainer, Teddy's Hit, Pip Blom, Korfbal, zangeres Lena Hessels en trompetist Ian Cleaver.
Het eindresultaat is een avontuurlijke broeierige indieplaat die zowel divers als coherent is. Neem bijvoorbeeld het vrolijke 'Buildings' met een arpeggio van vocale samples of het heerlijk speelse 'Limbo' onder leiding van Marnix Visscher (Korfbal, Price). Visscher neemt ook de leiding op het tokkelende en speelse 'Frisbee'. Hartverscheurend mooi is 'Race Car', gezongen door Cees Paris (Steve French). Het mooie zit niet perse in de teksten, maar eerder in de melodie en dat dromerige Beach House-achtige gitaartje. Neem ook de gortdroge zang van Paris – ondersteunt door Lena Hessels op de achtergrond – en de trompet van Ian Cleaver die langzaam naar boven nestelt en 'Race Car' is een prachtig kalm geheel.
Dat Lena Hessels niet voor niets 12van3voor12 talent is moge duidelijk zijn op het krautrockerige 'Obsession', waarin ze op het einde bijna de longen uit haar lijf schreeuwt. Ze nam het bijna negen minuut durende 'In Flickering Time' op zingend op de duinen met Ian Cleaver en zijn trompet aan de overkant. Nog een parel is 'The Window' met waanzinnig gestoord blaaswerk van Cleaver en de stoïcijnse praatzang van Lewsberg-frontman Arie van Vliet. Of het broerzusduet 'Oh Not Again' met Pip en Tender Blom (inclusief Vlielands kinderkoor).
De bende muzikanten hebben een verzameling gemaakt aan sfeervolle indie liedjes doordrenkt met mysterie, plezier en creativiteit. Wat een heerlijke binnenkomer in de eerste week van het jaar. En wat een talent heeft ons kikkerlandje toch.