Album van de Week (10): Genesis Owusu
Australische rapper verjaagt zwarte honden op eclectisch, verslavend debuutalbum
Het is nog maar zijn debuutplaat, maar toch heeft de Australische Genesis Owusu de aandacht van de internationale muziekblogs, zoals NME en the Guardian al meteen te pakken. Smiling With No Teeth is dan ook een opmerkelijke plaat, eentje die van hiphop naar punk en van indie naar funk schiet, zonder zich in een hokje te laten proppen.
Precies zoals Owusu zelf: als zwarte jongen groeide hij op in een omgeving met alleen maar witte mensen, en hij leerde zichzelf als buitenbeentje aan om vooral níét in hokjes te denken. Zijn rolmodellen? Die haalde hij van het internet en vanuit de muziekgeschiedenis: de iconische hiphoplegende MF Doom, de shockpunkers van de Sex Pistols en Prince. Zijn belangrijkste uitgangspunt was, zoals hij het zelf verwoordt in interviews: ‘If Prince were a rapper in 2021 in Australia what would he do?’ Ja, Smiling With No Teeth is nogal eclectisch geworden.
Het lijkt een behoorlijk feelgood plaat, vol uplifting tracks. ‘The Other Black Dog’ bijvoorbeeld lijkt net een opgejaagde Gorillaz-tune, neosoultrack ‘Waitin’ On Ya’ klinkt met z’n kopstemmetjes en smoothe gitaarlicks als een aangenaam lentebriesje. Je zou daardoor haast vergeten dat Genesis Owusu behoorlijk zware thema’s aansnijdt: depressie, racisme, het verbergen van hoe diep het verdriet écht snijdt. Neem ‘Gold Chains’, een broeierige slome funktrack waarop-ie zingt hoe hij zijn pijn maskeert met oppervlakkige uiterlijkheden, zoals gouden kettingen, gouden tanden en zelfs gouden dreadlocks. Vandaar ook die platenhoes waar het goud schittert, maar hij ook weggestopt zit achter verband.
De pijn van het buitengesloten worden en denigrerende houding van zijn omgeving vormen de rode draad op het project, met twee ‘black dogs’ als hoofdpersonages. ‘Black dog’ is een racistische opmerking in Australië, een racial slur die hij al zo vaak gehoord heeft dat hij hem als geuzennaam is gaan gebruiken. Die black dogs hebben hem zijn leven lang achtervolgd, vertelt hij op de plaat. Ze grijnsden hun tanden bloot, en nu pas snapt Owusu dat ze hem daarmee kapot probeerden te bijten. Dus concludeert hij op een van de prijsnummers: 'I always saw your ass as a hindrance and you saw me as a target. But wait, could this be true? I don't need you.'