Hiphop-medium Complex komt naar Nederland
Amerikaans platform springt in het gat voor Nederlands jongerenmerk
Nederland is een nieuw hiphop-platform rijker: Complex komt naar Nederland. Het van oorsprong Amerikaanse medium doet deze week een ‘soft launch’ in ons land, officieel start ComplexNL op 27 september. ‘Ballinnn is ermee gestopt, ik zie bijna geen updates van Noisey meer, en kanalen als Concentrate, First en New Wave: ze zijn allemaal gekapt’, vertelt creative director video Armin Shah (die we ook kennen van hiphop-talkshow Convo). ‘Ik zie een gat, er mist een jongerenkanaal in de breedste zin van het woord.'
Hoewel Complex ook sport, fashion en lifestyle covert, zit vooral hiphop in het DNA van het medium verankerd. ‘Dat zie je in de tone of voice, de state of mind, je ziet het in alle artikelen terug. We komen allemaal uit de muziek, we zitten de hele dag de charts te checken en zien dat ook in Nederland de Amerikaanse hiphop ontzettend is gegroeid. Pop Smoke was een van de meestbeluisterde albums, Lil Uzi Vert, JuiceWRLD en Lil Baby scoren ook heel goed. We gaan kijken hoe we een brug kunnen slaan tussen de Amerikaanse hiphopcultuur, die uit de UK en die in Nederland.’
Zo lees je op de website nu al een dik 2000 woorden tellend coverinterview met de Amsterdamse rapper Cho, een verhaal over artiesten die muziek uitbrengen vanuit de gevangenis en een stuk met Spotify-lifehacks. Daarnaast vertalen ze verhalen vanuit Engeland en Amerika, hiphop-talkshow Convo is geadopteerd door het medium en ze gaan naast geschreven content ook veel meer video produceren, belooft Shah. ‘Ik mag nog niks verklappen, maar als je door het Amerikaanse kanaal rondscrollt krijg je een heel aardig idee van wat wij gaan doen.’
Soraya Hadjar is hoofdredacteur van ComplexNL, het platform is onderdeel van Just Another Media Company, dat ook titels kent als Rumag, VKMag, Axed, Convo, First en ParraTV.