Made in Belgium keert voor de veertiende keer terug en Gebouw-T zet opnieuw de deur wagenwijd open voor het beste uit Vlaanderen. Een avond waarop grenzen vooral vervagen: muzikaal, emotioneel en gewoon heel letterlijk. Willem Jongeneelen begint met een blij bericht: Any Minute Now- een soortgelijk festival van Gebouw-T- is genomineerd voor een IJzeren Podiumdier, precies omdát het zulke grensoverstijgende samenwerkingen mogelijk maakt. De toon is gezet: vanavond vieren we talent.

PORTLAND – HOOP NA EEN DONKER JAAR

Portland mag de avond aftrappen en doet dat met een zeldzame kwetsbaarheid die Gebouw-T onmiddellijk stil krijgt. Zanger Jente Pironet is midden in de releasetour van Champain, het album dat hij schreef na een jaar dat hij zelf omschrijft als “niet het meest fijne uit mijn leven.” Maar waar zijn verhaal donker had kunnen worden, kiest hij voor hoop — en dat hoor je.

Met opener I Heard You Calling Me glijden we meteen Portland-land in: melancholie en zachtheid, gedragen door de prachtige samenzang met toetsenist-zangeres Nina Kortekaas. Jonge fans vooraan zingen moeiteloos mee met Time Is Now, terwijl de band een groot deel van Champain speelt, aangevuld met enkele oudere, geliefde nummers.

De titeltrack Champain wordt ingetogen en bijna croonerachtig gebracht. “Replace your water with champagne,” zingt Pironet, alsof hij het publiek één voor één wil overtuigen dat het écht beter wordt. De zaal zingt het refrein zachtjes mee. Het is intiem, bijna broos, maar juist daardoor raak. Daarna opent Good Girls wat luchtiger, terwijl oudere parels als Pouring Rain nog altijd recht door het hart gaan. Tijdens Lay Me Down wordt Gebouw-T even een warme cocon, met gelaagde ambient en koortjes. En als Pironet de ballad Aurora half-zittend, half-liggend brengt, voelen we ons even één. Via het klagelijke Lucky Clover werkt de band toe naar afsluiter Until I Find Some Bigger Fears, waarin Jente terugblikt op wat hem overkwam — en tegelijk beseft dat hij er nog ís. Een set als een helingsproces: eerlijk, breekbaar en tegelijk is het glas meer dan halfvol.

Daarna snelt het publiek naar Café De Kaai, waarin we als haringen in een gezellige ton proberen een glimp van Alice Mae op te vangen. Lekker meeslepende rockliedjes, zoals ‘Better ways’ met een complete band, maar ook het semi-akoestische en omfloerste ‘Only the broken.’  Alice Mae hééft het en kan het allemaal.

Portland

Alice Mae

Portland

RAMKOT – GAS EROP

Zodra Ramkot in Gebouw-T inzet, is het duidelijk: hier wordt het tempo bepaald door Gentse energie. Met opener Nowhere to Go trekt het powertrio het publiek meteen een kolkende draaikolk in. Strak, fel, en met een enthousiasme dat rechtstreeks van het podium spat. De broers Tim en Tom Leyman en bassist Hannes Cuyvers combineren urgentie met plezier. Het publiek rockt gemoedelijk mee — geen moshpits, maar wel veel instemmend geknik en gedein. Blame It On Yourself wordt oldskool opgediend en met het stonerachtige Don’t Drop Down wordt het geluid voller en gruiziger.

Wanneer Eye to Eye start, ontstaat die typische Ramkot-spagaat: hakdrums, dwingende gitaren en melodieën die blijven hangen. Fever blaast er nog een schep bovenop en tijdens Tied Up klapt iedereen gehoorzaam mee. Op het balkon gaan ondertussen ook  de leden van Portland los, wat extra saamhorigheid brengt. De band sluit af met Am I Alright Now, een knoert van een apotheose waarin al hun sterke punten samenkomen: ritmewisselingen, opzwepende grooves en een finale die klinkt alsof Ramkot de vloer nog één keer volledig wil testen op draagkracht.

In Café De Kaai dan de vijfkoppige band Unfinished Business. De jaren ’70 komen tot leven, maar met een geheel eigen jazzy touch. Heerlijk improviserend, met een lekkere groove en af en toe wat psychedelische randjes en zo gaat het publiek genietend verder de nacht in.

NAFT – BELGEN OP ZOOM WORDT CLUB-T

Waar Ramkot het publiek al had opgewarmd, ontketent NAFT uiteindelijk de complete uitbarsting. Vier blazers, twee drummers en elektronica: meer is er niet nodig om Gebouw-T in één klap om te vormen tot een dampende club. De beats pulseren, de blazers zwieren tussen jazzy riffs en tranceachtige hooks, en voor het eerst deze avond danst werkelijk iedereen. “Is het hard genoeg? Harder!” roept trompettist Koen Keppens, en de zaal is het met hem eens. De bassaxofoon gromt en knort, improvisaties vliegen in het rond en tussen een paar covers door overheerst vooral het eigen, aanstekelijke NAFT-universum. “We zijn vanavond in ‘Belgen op Zoom,’” grapt Keppens, “en van hieruit starten we onze veroveringstocht van Nederland.” Aan het publiek te zien, is de eerste veldslag ruimschoots gewonnen.

Met deze indrukwekkende live-ervaring in het lichaam en in de oren gaan we op huis aan, in Nederland of in Vlaanderen, maar vanavond waren we even één. 

Ramkot

Ramkot

Naft

Unfinished Business

Naft