Flying Horseman keert terug — en hoe
In een intieme opstelling betreedt Flying Horseman het podium. Het publiek verheugt zich zichtbaar; dit is een avond voor liefhebbers. Na vijf jaar stilte verscheen op 12 september het nieuwe album Anaesthesia. Frontman en meestergitarist Bert Dockx wisselt talloze projecten af — Dans Dans, Ottla, Bert Dockx Band — en uit die laatste is ook de huidige bezetting van Flying Horseman ontstaan. Drummer Louis Evrard en bassist Maximilian Dobbertin vormen een solide basis, terwijl Loesje en Martha Mahieu met hun engelenstemmen en toetsen opnieuw de sfeer bepalen.
We beginnen meteen met het titelnummer Anaesthesia: traag, maar stevig omlijnd door ritmische uitstapjes. “Follow the leader, leave your future at the door,” klinkt het — verbijstering over een wereld vol kille machthebbers, gedragen door hemelse vocalen en bijna kerstachtig getingel.
Daarna slaat de band een hoek naar vervreemding in met Border, waarin oorlog en onzekerheid hoorbaar en voelbaar worden. Altered States start lieflijk maar groeit uit tot een dystopische storm. Met Wild Colours (2015) komt er een jazzy, sprankelende energie op het podium, gevolgd door Secrets (2020) met zijn subtiele, uitgekiende percussie.
“Nu hebben we nieuwe én oudere nummers gespeeld,” zegt Dockx. “Het is tijd voor een nummer van de Bert Dockx Band — eigenlijk déze band.” Dat wordt het kleine, lang uitgesponnen Planets: Loesje Maieus accordeon transformeert hier letterlijk tot blaasinstrument, golvend en in suspense eindigend. Ook Ghosts, opnieuw afkomstig van zijn soloproject, krijgt een plek. Daarna duikt de band terug in de tijd met het sferische Faithfully Yours (2015), waar het publiek merkbaar in wegzinkt.
Een toegift als laatste bezwering
Wanneer de set ogenschijnlijk ten einde loopt, volgt gejuich en gefluit. Dockx gebaart: nog twee nummers. Bitter Storm (2010) betovert opnieuw met een mantra-achtige cadans en meanderende opbouw. De afsluitende Joy Division-cover Shadowplay is ronduit indrukwekkend: strak, intens en met een grandioze spanningsboog.
En zo wandelen we de nacht in. De boodschap was onheilspellend, maar de muzikale verpakking subliem. Flying Horseman en DUFFHUES bewezen dat over de schaduw denken en zingen je soms licht geeft.