De Abdij Zomeravonden sluiten af met een bijzondere zaterdagavond: persoonlijke teksten en spirituele grooves op het Abdijplein in Middelburg. Eerst neemt Kind Human, het soloproject van Isabelle van Beek, het publiek mee in haar intieme universum. Daarna zet MY BABY het plein in vuur en vlam met een bezwerende mix van funk, trance en psychedelische rock. Twee totaal verschillende sets, maar samen goed voor een avond die zich stevig in het geheugen nestelt.

Als de eerste akkoorden van opener Same Thing klinken, wordt meteen duidelijk dat Isabelle van Beek bezig is met een creatieve stroomversnelling. Haar nummers zijn persoonlijk en vaak confronterend, maar altijd verpakt in een gelaagd muzikaal jasje. Dromerig gitaarspel wisselt af met gruizige distortion, synthesizers en stevige beats uit de drumcomputer. Ondanks dat ze in haar eentje op het podium staat, klinkt het alsof er een hele band achter haar staat. Wasted Love, met stemvervormingen, legt een pijnlijke, toxische relatie bloot, terwijl Lullabyes juist vervreemdend en bijna sprookjesachtig klinkt. Het Abdijplein, al goed gevuld voor dit vroege tijdstip, laat zich gewillig meevoeren in Isabelles muzikale wereld. Ook het gloednieuwe nummer, Nice, nog geen twee dagen geschreven, krijgt alle aandacht.

Met Dollhouse, het titelnummer van haar EP uit 2023, snijdt ze het thema depressie en zelfbehoud aan, gevolgd door toekomstige releases als You Always Do en Hey, Human. Vooral dat laatste nummer, met zijn donkere gitaarintro en existentiële vragen over oorlog en menselijkheid, grijpt aan. Isabelle is zichtbaar emotioneel wanneer ze vertelt hoe bijzonder het is om hier te staan – op de plek waar ze zelf ooit in het publiek stond. Afsluiter Try Again klinkt als een oproep tot liefde en licht, in een wereld die soms overweldigend donker kan zijn. Het publiek luistert ademloos mee en applaudisseert uitbundig.

MY BABY: een dampende trance onder de bomen

Na de intieme set van Kind Human maakt het Abdijplein zich op voor een totaal andere ervaring. Zodra MY BABY het podium betreedt, vult de lucht zich met zware baslijnen en hypnotiserende grooves. Shameless zet meteen de toon: log en meeslepend, tot de hoge, etherische zang van Cato van Dijck inzet. Het duurt niet lang voordat de menigte danst.

Bekende publieksfavorieten als Out on Gin, Supernatural Aid en Ain’t No Turning Back laten het plein veranderen in een openluchtclub. Gillende gitaarlijnen van Daniël de Vries en de strakke beats van drummer Joost van Dijck houden het tempo hoog. Cato danst sierlijk over het podium, haar stem zwevend boven de ritmes. Tijdens We Agree daagt Joost het publiek zelfs uit tot een korte sneldanswedstrijd, waarbij het tempo genadeloos wordt opgeschroefd.

Ook nieuw werk krijgt een plek, zoals Smiley Virus. Het absolute hoogtepunt volgt met Seeing Red en Uprising, wanneer het Abdijplein verandert in een kolkende, dansende massa. “Right here. Right now.” De nacht valt, de regen dreigt, maar Middelburg danst door – samen, onder de bomen. Bij de afsluiter van MY BABY roept Isabel Provoost het publiek nogmaals op om via de QR-code een bijdrage te doen: “Dan staan we hier volgend jaar weer. Met z’n allen.” DJ Hayo Duinkerken pakt daarna moeiteloos de draad op en houdt de sfeer levendig met zijn set, waardoor er nog volop gedanst en bijgepraat wordt. Zo eindigt de allereerste editie van de Abdij Zomeravonden als een warm en swingend succes.

Noteer alvast: 24 t/m 30 augustus 2026, de Abdij Zomeravonden 2026.

My Baby

My Baby

My Baby

My Baby