Ook dit jaar is er op Vestrock weer een tweede podium te vinden. De PopAanZee tent is vervangen door een echt podium, wat tot KinkFM stage is gedoopt.
Als eerste band mag PopAanZee afgevaardigde Capital Sentimental het podium beklimmen. Je verwacht dat de alternatieve spacerock wat buiten de stijlen valt waar het Vestrock publiek van houdt, echter niets is minder waar. Liggend in de zon op de festivalweide is de sax-rock de perfecte soundtrack, onder aanvoering van Rene Everts neemt de band ons mee op een zonnige reis die van mij nog wel langer had mogen duren. (AJ)
Volt Violin is de band uit Brabant die het voor elkaar heeft gekregen om Zeeuwse Belofte te worden. Alle leden wonen tegenwoordig in en rond Breda, maar dat neemt niet weg dat Zeeland nog steeds trots is op deze band. Twee dagen geleden speelden ze nog op Klomppop en binnenkort mogen ze Concert at Sea openen, aan optredens geen gebrek. Dit vele optreden kan best eens leiden naar een doorbraak, hun nummers liggen goed in het gehoor en zijn hitgevoelig. De Alicia Keys cover New York krijgt ook vandaag weer iedereen los. (AJ)
De Haarlemse rockband Heist heeft een beetje moeite om de toeschouwers mee te laten rocken door de hitte. Toch kunnen ze op steun rekenen van die hard metal fans die hun haren laten rondzwaaien ondanks de meedogenloze zon. De instrumentaal strakke muziek doet denken aan Queens of the Stoneage meets Foo Fighters en steekt goed in elkaar. Maar waar de zang bij de twee inspiratiebands wel wat toevoegt, valt die bij Heist een beetje tegen. (CvZ)
Giel Beelen noemde Blaas of Glory al “lekkerder dan pissen”. De zelfbenoemde ‘heavy metal marching band’ uit Zwolle gooit zware klassiekers van onder meer AC/DC en Metallica door de dweilmangel, wat resulteert in hilarische taferelen. Niet in de laatste plaats doordat de band ook aan het uiterlijk grote zorg besteedt: met langharige pruiken, orkestkostuums en niets verhullende strakke panterprintleggings werkt Blaas of Glory flink op de lachspieren. Blaas of Glory schudt de Vestrockweide halverwege de middag eens flink wakker. Eerder op de middag zorgden de Zwollenaren al voor entertainment voor de festivalbezoekers die in de (lange) rij stonden, maar nu is het tijd voor het echte werk. Op het kleinere KinkFM-podium is haast geen vrije vierkante centimeter te vinden wanneer de achtkoppige band is aangetreden. Ace of Spades, Highway to Hell, Livin’ on a Prayer: het Vestrockpubliek eet uit de hand van de rockers. Als de stroom even uitvalt, kan Blaas of Glory dankzij de verschillende akoestische instrumenten gewoon verder spelen en wordt de feeststemming bijna alleen maar groter. Het idee is bijzonder geestig en aan de uitvoering valt niets op te merken. Blaas of Glory is een band waar je van houdt of een hekel aan hebt, maar feit is dat je ze niet al te vaak hoeft te zien. Zolang er geen overkill komt, blijft de formule nog lange tijd houdbaar en kan Blaas of Glory voorlopig nog lang vooruit met het entertainen van menig festivalpubliek. (NV)
Het Friese Ilanois heeft de laatste tijd stevig aan de weg getimmerd. 3FM Serious Talent, optreden in De Wereld Draait Door, een platendeal met PIAS: bij lange na geen slechte prestaties. Tijd voor de mannen om wat kilometers met de tourbus te maken en dit aan de andere uithoek van het land te laten horen. Ilanois heeft gewerkt met de producer van U2, en dat hoor je. Het nummerWithoutangelsonourside lijkt zelfs bijna schaamteloos veel op City of Blinding Lights van de Ierse popgroep. In andere nummers klinkt de stem van zanger Ilan Palstra soms een beetje als die van Dinand Woesthoff van Kane, hoewel hij over het algemeen een behoorlijk eigen geluid heeft. De nummers zijn verzorgd en de band heeft genoeg in huis om door te breken bij een groot publiek. Aan Ilanois de twijfelachtige eer om in de boeken te gaan als de band die het minste publiek trok op deze editie van Vestrock. Hoewel het al eind van de middag is en het publiek zich toch al in grote getale vooraan heeft laten zien, neemt vrijwel iedereen bij Ilanois de tijd voor een eet-, plas- of relaxpauze. Kwestie van timing of weet de ietwat zeurderige sound van de band Hulst gewoon niet te boeien? Wel respectabel dat de Friezen ondanks de magere applausjes en de warmte gewoon hun best blijft doen. (NV)
Noblesse is een zeer veelzijdige band. Hun geluid is hard en experimenteel, maar tegelijkertijd ook erg groovend. Rocknummers met een wat donkerder karakter worden afgewisseld met wat meer melodieuze, vrolijke songs. Op een festival dus voor elk wat wils en nog dansbaar ook. De serieuze muzikanten weten ook het publiek te overtuigen dat de eigen stijl van Noblesse staat als een huis. Een sterk optreden dat smaakt naar meer. (JS)
Krach is zonder twijfel de verrassing van het KinkFM podium. De band is zeer vereerd om tussen Goose en Triggerfinger geplaatst te worden in de programmering, maar de Arnhemse band past perfect tussen deze grootheden in. De kracht van Krach ligt ook in de combinatie van electro en rock, het beste van twee werelden in een enthousiaste band. Reinier van de Haak springt van het podium op de subwoofers, valt de frontstage in en springt even later net zo enthousiast de festivalwei op. Laten we hopen dat deze band snel dit feestje opnieuw mag doen in een van de Zeeuwse podia, programmeurs…. (AJ)
De dj-set van Zeeuw Sander Verhaar, ofwel DJ Sandstorm sluit het KinkFM podium af met de allerlaatste dancebeats vanaf dit podium. Hulst kan terugkijken op een meer dan geslaagd festival. Met Nederlandse toppers Racoon en Krach, maar vooral succesvolle Belgische acts als Goose, Shameboy en rockgoden Triggerfinger.
Verslag hoofdpodium
Tekst: Carmen van Zijl, Janna Schoonakker, Nikkie Vinke, Andre Joosse
Foto’s: Rene Kauwenbergh, Sven Dullaert, Andre Joosse
Vestrock: Kink FM stage
Festival bied ook plaats voor opkomende bands
Een meer dan geslaagd festival, Vestrock 2011 heeft zijn visitekaartje wederom afgegeven. Op het KinkFM podium opkomend en beginnend talent.