Herfsteditie Gifgrond maakt avontuurlijke reis van zuid naar noord Herfsteditie Gifgrond maakt avontuurlijke reis van zuid naar noord

Eli Gras, Hag en Industroïka geven acte de présence op achtenveertigste giftige samenkomst

, Wouter de Waal

Herfsteditie Gifgrond maakt avontuurlijke reis van zuid naar noord

Eli Gras, Hag en Industroïka geven acte de présence op achtenveertigste giftige samenkomst

Wouter de Waal ,

Terwijl even verderop in de Hall de toffe debuuteditie van het Monomentum Collective festival Grijs Gebied in volle gang is, treffen we deze zaterdagavond aan de Gasthuisring ook al een aantal boeiende acts: de avant-gardistische knutsel- en knoppenmadame Eli Gras uit Barcelona, een anonieme Franse guerrillabassist met de schuilnaam Hag en het Brusselse grootstedelijke trio Industroïka, die samen met de welbekende DJ Down The Rabbit Hole garant staan voor enkele fijne dwarse najaarssessies.

ELI GRAS

Hoewel opener Eli Gras in haar eentje opereert, kun je letterlijk moeilijk om haar heen: ze heeft een waar arsenaal aan veelal zelfgemaakte potentiële geluidsproducenten en elektronica voor zich uitgestald liggen, waarmee ze eerst ietwat zoekend en weifelend, dan beslist aan de slag gaat. 'Scientific Bricolage Music', noemt de webstek van Gifgrond het resultaat, en die term dekt de lading wel. De experimentele auditieve wetenschap van Gras is inderdaad van het vrolijke, speelse soort, waarbij vreemdsoortige attributen zoals een plant van gekrulde metaalrepen, een tot snaarinstrument omgebouwde bak die ooit voor tafelvoetbal gebruikt schijnt te zijn en kleine stuiterende objecten een belangrijke rol spelen. Veel van de door deze aparte hulpmiddelen gecreëerde klanken worden prompt opgenomen en keren terug als loop, waardoor de geluidsmix allengs rijker wordt. Een leuk en typisch Gifgrondiaans begin van de avond.

HAG

Met Hag nemen we afscheid van de kunstige knutselwerkjes om ons onder te dompelen in diep en donker geram op de bas, dat in welhaast mechanisch afgemeten proporties op de trommelvliezen van de aanwezigen komt beuken, begeleid door kille, minimale elektronica. Geeft de duistere presentatie inclusief bivakmuts van de solitaire Fransman sowieso al een militante impressie, door de onwillekeurige associatie met recente gebeurtenissen is het sinistere effect er zeker niet minder om. Het levert al met al een indringende performance op, die en passant overtuigend laat zien dat je met een viertal snaren en een reeks pedalen al meer dan voldoende materiaal in handen hebt om een meeslepend muzikaal statement te maken.

INDUSTROÏKA

Zoals de naam al doet vermoeden, blijven we nog even verwijlen in industriële sferen bij de afsluitende act Industroïka. De nihilistische ondertoon maakt bij dit Belgische drietal echter plaats voor Perestroika – de flitsende projecties die tijdens het concert tegen de achterwand verschijnen, lijken in voortdurend door elkaar vloeiende lijnen de kosmopolitische herstructurering van de wereld te visualiseren. Deze filmfragmenten krijgen gezelschap van een onder meer door krautrock en psychedelica geïnformeerde, hypnotische soundtrack, waarin keyboards, baritonsaxofoon, bas, gitaar en niet in de laatste plaats heel veel elektronica aangewend worden. Soms duikt in de mix spontaan een beroemde flard poëzie uit het verleden op (“Every Morn and every Night/Some are Born to sweet delight./Some are Born to sweet delight,/Some are Born to Endless Night.”), dan weer wordt ons een futuristisch vormen- en kleurenspel voorgeschoteld. Een fraai slot van een afwisselende muzikale trip van Barcelona naar Brussel. [De negenenveertigste editie van Gifgrond zal overigens plaatsvinden op zondagmiddag 13 december.]

nu op 3voor12