Incubate 2015: Unknown Mortal Orchestra brengt multi-love naar Tilburg
Band speelt Muzentuin vol en tap leeg
Dit jaar verscheen het derde album van Unknown Mortal Orchestra: 'Multi-Love'. Het album leidde de band naar een nieuw, toegankelijker geluid en naar een nieuwe liveformatie. Een formatie waarmee zou worden afgerekend met de slechte livereputatie. Met airplay op de nationale radio, iets wat de band met vorige albums niet voor elkaar wist te krijgen, zou Unknown Mortal Orchestra ook een nieuw publiek aanspreken. Een publiek dat op Incubate niet eerder zo'n poppy band zag. Nou ja, Smith Westerns misschien twee jaar geleden, maar laat die nou net zo'n slechte livereputatie hebben. In de vroege zomer van 2015 maakte Unknown Mortal Orchestra grote indruk op Valkhof Festival, het is de grote vraag bij zo'n grillige band of dat kunstje in de nazomer nog een keer geflikt kan worden.
HET CONCERT
DE ACT
Unknown Mortal Orchestra klinkt als een psychedelische band met moderne opvattingen over de thema's die de oorspronkelijke sixtiesband ook al bezig hielden. "Een moderne versie van de ideeën uit de sixties, burgerrechten en feminisme en andere progressieve politieke ideeën", zo omschrijft frontman Ruban Nielson zelf de cadans van de band. Net als destijds is de inhoud soms destructief, maar de vorm behoorlijk aanstekelijk en vaak zelfs goed dansbaar. Dat het Incubate-publiek die uitnodiging ook graag zo opvat, mag een verrassing heten. 'Multi-Love' is het meest recente album en met louter positieve recensies, met inmiddels enkele radiohits erop, kan de band zich zowaar een van de headliners van deze Incubate-zaterdag noemen.
HET NUMMER
Afsluiter 'Can't Keep Checking My Phone' zou vooraf de gedoodverfde favoriet zijn in deze rubriek, maar het is het nummer dat er iets aan voorafgaand wordt gespeeld dat er met de prijs van door gaat: titelnummer 'Multi-Love'. Die zuivere, soulvolle a capella-zang, die fijngeknepen ogen van de zanger getuigende van die ontzettende drang naar perfectie en de uitwerking ervan; zeker als de rest van de band sterk bijvalt: het is weergaloos. Het Incubate-publiek danst en betaalt na afloop uit in royaal applaus. Waar de meeste Incubate-optredens wat afstandelijk zijn, is hier sprake van multi, wederzijdse, liefde. Niemand kan nog een brede glimlach onderdrukken.
HET MOMENT
Dat Nielson om zich heen kijkt en de band zijn lead in 'So Good At Being In Trouble' naadloos ziet volgen. Hij ziet dat het goed is en gaat erbij zitten om zijn gitaarpartijen te spelen, tot aan het einde van het nummer. Hij moet hier wel beseffen dat definitef is afgerekend met de slechte livereputatie van voorheen.
OOK OPMERKELIJK
Het gemak waarmee het optreden verloopt. Alle vrijheden lijken daardoor geroorloofd. Zo loopt Nielson ongeveer halverwege het optreden het publiek in, de kabel van de microfoon steeds verder uitrollende totdat hij aan de front of house is aangekomen. Hij loopt dezelfde weg door het publiek terug, nu weer de kabel netjes oprollende. Hij heeft totaal geen sterallures, noch de verschijning van een popster, en toch wil het publiek een zijn met hem. Het raakt hem aan, lacht hem toe en volgt hem ieder moment, totdat hij weer op het podium staat.
HET PUBLIEK
Het Incubate-publiek is vanavond even het publiek dat eerder verwacht zou worden op een festival als Best Kept Secret. En dat is dan weer een festival waar Unknown Mortal Orchestra verwacht werd eerder dit jaar. Vanavond hebben ze elkaar dan alsnog gevonden en dat zorgde voor een flinke omarming.
HET OORDEEL
Met een mix van pop, funk, psychedelica - en zelfs blues - speelt Unknown Mortal Orchestra een liveset die vele hoogtepunten kende. Met het zwaartepunt, logischerwijs, op de laatste twee albums 'II' en 'Multi-love' maakt de band een uur lang indruk. Al zitten de muzikanten afzonderlijk vaak in hun eigen wereld, zonder oog voor elkaar, noch voor het pubkliek, het geheel bezorgt Incubate het hoogtepunt van de zaterdag. Zowel band als publiek zijn gretig en vermaken zich prima met elkaar. Multi-love dus.