HET CONCERT
Shonen Knife, Kleine Zaal, 22 september.
DE ACT
Wat een briljante PR-stunt van The Ramones om de dood van drie leden te fingeren en vervolgens een comeback te maken als drie Japanse vrouwen. Nee, excuus, daarmee doen we deze veteranen echt tekort. Hoewel de invloed van de legendarische punkgroep duidelijk merkbaar is, ook getuige de 'Blitzkrieg Bop'-cover en het feit dat de groep ook enige tijd optrad onder de naam 'The Osaka Ramones'.
HET NUMMER
Hoewel nummers over 'Banana Chips' of met titels als 'I Am A Cat' heel boeiend klinken, gaat het pas echt helemaal los vanaf die Ramones-cover. Headbangen, moshpits, stagediven, crowdsurfen: de Kleine Zaal is niet meer te houden. Na dat hoogtepunt lijkt de groep bovendien pas echt de schroom van zich af te gooien. Waar in het eerste gedeelte de nummers nog weleens zoetig en poppy klinken, wordt het richting het einde steeds harder en rauwer.
HET MOMENT
"Herro Tirrburrg, rock city!" Wie nu nog tegen de charmes van deze dames opkan, verdient het niet in de zaal aanwezig te zijn.
HET PUBLIEK
Het publiek onderwerpt zich volledig aan de vrouwen uit Osaka. Blijft de Kleine Zaal aanvankelijk nog redelijk rustig, gedurende de show wordt het steeds drukker en enthousiaster, om uiteindelijk in volledige chaos te veranderen.
HET OORDEEL
Een topshow, die alle aspecten van entertainment bevat. De drie dames spelen alsof ze voor een vol Wembley staan en laten zich door niks van de wijs brengen. Het contrast tussen de aankleding en de muziek maakt de act, want muzikaal is het allemaal niet bijster spannend, maar wat zou het ook? Shonen Knife is ronduit genieten.