#INCU13: Ed Schrader’s Music Beat deelt rake klappen uit

Knotsgekke ‘paranoid pop’ krijgt de eerste voetjes van de vloer

Mathijs Nicolai ,

Gewapend met slechts een trommel en gesteund door een fantastische bassist gaat Ed Schrader zijn publiek kundig te lijf. De Amerikaanse alleskunner vuurt in een klein half uur een groot aantal nummers, die amper de twee minuten ontstijgen, af op het publiek dat helemaal lijkt te zijn vergeten dat men al zes festivaldagen in de benen heeft.

HET CONCERT
Ed Schrader’s Music Beat, Cul de Sac, Zondag 22 September

DE ACT
Het is nogal een bizar aangezicht: op het podium van een verder nogal donker Cul de Sac staat Schrader met ontbloot bovenlijf te rammen op zijn trommel die van onderaf wordt verlicht waardoor zijn behaarde navel smakelijk geaccentueerd wordt terwijl zijn slungelige bassist hem af en toe betekenisvol aanstaart. Lawaai maakt het duo wel want het bloedfanatieke geschreeuw van Schrader en de noisy basloopjes van zijn kompaan zijn nog tot ver op De Heuvel te horen. Het tweetal brengt knotsgekke, dansbare en vooral razendsnelle postpunk met een minimale bezetting en af en toe tijd voor een ballade.  

HET PUBLIEK
De aanwezige toehoorders weten de uitspattingen van Schrader wel te waarderen en laten dat in de vele pauzemomenten merken tot groot genoegen van de uitvoerend artiest. Wanneer Schrader slechts zijn stem in de strijd gooit hangt men aan zijn lippen en wanneer het tweetal het tempo en de decibellen meermaals flink opschroeft nemen we meerdere vreugdekreten waar en tegen het einde toe, wanneer de danskuil behoorlijk vol staat, gaan de eerste voetjes voorzichtig van de vloer.

HET OORDEEL

Erg bijzonder hoe Ed Schrader’s Music Beat met minimale middelen erg hard en indringend kan klinken terwijl Schrader in zijn eentje de complete kroeg ook stil weet te krijgen. Het optreden van vanmiddag is er een om niet snel te vergeten al gaat het wat ver om dit vermakelijke half uur als legendarisch te bestempelen.