Tweede dag openingsweekeinde vernieuwde Paradox wederom groot succes

Bradley's Circus bijt 's middags spits af, Fraanje, Vloeimans en Florizoone schitteren 's avonds

Wouter de Waal ,

Het was feest afgelopen zaterdag in de Willem II Straat, en wel in het bijzonder in Paradox dat voor de tweede achtereenvolgende dag zijn vernieuwde deuren opende. Overdag konden liefhebbers van Americana al gratis en voor niets genieten van Bradley's Circus, de avond was ingeruimd voor een aantal prachtige optredens van Harmen Fraanje, Eric Vloeimans en Tuur Florizoone.

BRADLEY'S CIRCUS
De entree van frontvrouw Mattanja Joy Bradley op deze zomerse namiddag in Paradox mag zeker verrassend heten: met de hond aan de lijn baant ze zich via de voor de gelegenheid openstaande nooduitgang een weg naar het podium, alwaar ze het dier ter hoogte van de piano vastlegt. Trouw zakt het beest in elkaar, terwijl de band inzet met een broeierig rootsgeluid dat prima past bij de buitentemperatuur.

Of het nu gaat om bluesy escapades, New Orleans-shuffles of donkere countryachtige stukken, deze band deinst nergens voor terug, zolang het maar authentiek Amerikaans klinkt. Onder inspirerende leiding van Bradley en met drijvend harmonicawerk van haar muziekzuster Lidewij Veenhuis zet deze doorgewinterde band een concert neer dat de gedachten automatisch naar een stoffig dorp aan de andere kant van de oceaan verplaatst. Knap gedaan.

HARMEN FRAANJE
Kon je eerder op de dag nog gewoon binnenlopen, 's avonds rond half negen staat er zowaar een rij voor de ingang van Paradox. Het is dan ook volle bak in de verbouwde concertzaal (die lichter en opener is geworden) wanneer pianist en (naar eigen zeggen) voormalig bewoner van deze tent Harmen Fraanje het podium betreedt. In beste Keith Jarrett-stijl zet hij zich blanco aan zijn instrument om vervolgens enkele indringende spontane improvisaties te spelen, het ene moment ingetogen, het andere expressief, onderwijl af en toe zacht meeneuriënd in een microfoon. Een ontroerend begin van de avond.

ERIC VLOEIMANS & TUUR FLORIZOONE
Vervolgens verschijnen trompettist Vloeimans en accordeonist Florizoone op de planken voor een duoset. Dat Vloeimans een voorkeur heeft voor kleurrijke en uitbundige kleding wisten we al, maar zijn Belgische collega doet vanavond niet voor hem onder met een wijde broek met opvallend motief en grote puntschoenen. Mede door het instrumentarium is de associatie met het circus dan ook snel gelegd.
 
Zo deze heren echter clowns zijn, dan zijn het toch lyrische clowns, die de liefde der mosselen bezingen met ingehouden tonen om vervolgens getweeën vrolijk van leer te trekken. Het samenspel is ondanks het soms hoge tempo opvallend hecht en beide muzikanten maken indruk met hun individuele virtuositeit, die ze echter niet door de strot van de luisteraar duwen. Een intiem en vaak ook komisch duet.