Albumrecensie Betonfraktion – Snake Nation Cropduster

Niet eenvoudig, maar zeker geen geneuzel

Wouter de Waal ,

Met ‘Snake Nation Cropduster’ levert guerrillarock trio Betonfraktion een heerlijk geschifte herrieplaat af, bestaande uit een tiental ingenieus geconstrueerde spijkerbommen waarin gitaar, drums, Nederlands/Duits/Engels/Italiaans gesproken poëzie en allerhande bizarre geluidseffecten dicht op elkaar gepakt zitten.

De stram schallende fanfare-intro van opener ‘Total Fence’ maakt al na enkele seconden plaats voor het rauwe, hoekige geluidsgeweld vol gitaar, drums en andere auditieve waanzin dat deze ongepolijste schijf domineert. Over dit door gitarist/middelenman Frank Crijns en drumster Maartje ‘Marzj’ Simons gecreëerde grove klanktapijt draagt Störsender Swarth in Babylonische spraakverwarring zijn meertalige teksten voor, die qua thema variëren van vreemdsoortige observaties omtrent het moderne mensenleven (‘Babysit’, ‘I’m Illegal’) tot obscure religieuze kwesties (‘Alleen Het Bloed’, ‘Schweineherde’).

Geen eenvoudige kost dus, maar ook zeker geen saai intellectueel geneuzel. Daarvoor is deze muzikale totaalaanval veel te heftig en bovendien te humoristisch (neem bijvoorbeeld het komische plat Hollandse geschreeuw in ‘Für Die Motz’). Daarbij is er in deze hermetische herriepoel meer dan genoeg ruimte voor afwisseling en zelfs voor een enkel ingetogen moment (de lyrische fluitgeluiden aan het slot van ‘Hattie Died’). Met ‘Dying Beefheart Stomp’ krijgt de geweldige Don Van Vliet trouwens ook nog een laatste saluut, terwijl ‘Dai Campi Al Mare’ het album op passend woeste wijze afsluit. Verplichte kost voor klankavonturiers.

4.5/5 sterren

Betonfraktion speelt op 25 mei in Halte Kunstmaan. ‘Snake Nation Cropduster’ is integraal te beluisteren en gratis te downloaden op http://betonfraktion.bandcamp.com.