Bezoekers ontwerpen voor Incubate Bezoekers ontwerpen voor Incubate

Maker beste app of website wint vijfhonderd euro

, Tomas Derckx

Bezoekers ontwerpen voor Incubate

Maker beste app of website wint vijfhonderd euro

Tomas Derckx ,

Sinds de oprichting in 2005 – toen het festival nog als ZXZW door het leven ging – staat Incubate bekend als een zeer interactief festival, maar nu gaat dat nog een stapje verder. Samen met online-conceptontwikkelaar Freshheads wordt er een wedstrijd opgezet waar bezoekers een app of website kunnen inleveren die te maken heeft met het festival (denk aan line-up, artiesten informatie en tijdschema’s). Hoofdprijs: vijfhonderd euro. Incubate-marketingman Erik Luyten geeft meer uitleg.

Incubate staat al bekend om de vele interactie met zijn bezoekers, zo kon men foto’s, video’s en teksten delen via jullie site en nu hebben jullie ook deze wedstrijd opgezet. Waarom leggen jullie zoveel nadruk op deze interactie?

"De interactie met de bezoekers is een belangrijk aspect van het festival. Wij als organisatie willen een festival neerzetten waar de bezoeker ook meer inbreng in heeft dan alleen het applaus. Zo hebben wij in 2008 de ‘wiki-methode’ ontwikkeld waardoor mensen die het festival hebben bezocht foto’s, video’s en vele andere dingen konden uploaden en delen via onze site."

"We zijn hiermee begonnen omdat er elk jaar zo’n 250 artiesten staan op Incubate en wij als organisatie weten veel minder over deze artiesten dan alle bezoekers samen. Wij wilden dus via deze manier zoveel mogelijk informatie bij elkaar rapen en dat beschikbaar stellen voor het publiek. En op wat voor manier kun je dat beter doen dan door het de bezoekers zelf te vragen? Zo kun je ook elk jaar bands op de tip-lijst zetten. Via deze lijst hebben wij als organisatie al vele artiesten ontdekt die vervolgens ook op Incubate stonden."

Wat zijn de voorwaarden waar zo’n app of website aan moet voldoen?

"Het is vooral belangrijk dat men met een goed idee komt wat uiteindelijk ook goed is uitgevoerd. De enige voorwaarde waar aan voldaan moet worden is dat er gebruik moet worden gemaakt van de API (Application Programming Interface) die wij beschikbaar hebben gesteld. Wij hebben deze API opgesteld zodat zij alle informatie meteen kunnen integreren in hun applicatie of website. Verder is iedereen vrij om te doen en laten wat hij of zij wil."

Wie gaat uiteindelijk de inzendingen beoordelen?

"In mei is de deadline, vervolgens gaan wij alles naast elkaar leggen en zullen Freshheads en Incubate beiden een jurylid aanleveren die de toppers bepalen. Hoe we het daarna gaan doen is nog niet precies bekend. We zitten erover te denken om een poll op te zetten, zodat het publiek kan stemmen, maar misschien bepalen we het wel allemaal zelf. Uiteindelijk zal de winnaar de hoofdprijs ontvangen van vijfhonderd euro en daarnaast zijn er ook nog tickets voor het festival te winnen."

Om in te gaan op jullie samenwerking met Freshheads, hoe is dat contact ontstaan?

"Dat contact was er al vanaf het begin. Freshheads heeft onze eerste website opgericht en heeft dit elk jaar weer voor ons gedaan. Rond de tijd dat wij onze eerste editie organiseerden, begon ook Freshheads van de grond te komen. Door de jaren heen is zowel Incubate als Freshheads uitgegroeid tot een groot bedrijf. We hebben ongeveer dezelfde groei meegemaakt en tijdens deze groei hebben we het contact goed vastgehouden. Zo hebben ze ook geholpen met de ‘wiki-methode’ en Loyal Class. Loyal Class is een concept waarbij men via sociale media credits kan verdienen om hiermee te sparen voor exclusieve producten. Wat maar weer laat zien dat Incubate veel nadruk legt op de interactie met bezoekers."

De hoofdprijs is zoals genoemd vijfhonderd euro. Waar komt dat geld vandaan? De regering is immers fors aan het bezuinigen op cultuur en vele festivals zijn hierdoor al in de problemen gekomen.

"Wij zijn door de jaren heen heel veel gegroeid en hebben op dit moment nog geen last van de crisis (laat ik wel even afkloppen, haha). Hierdoor kunnen wij ruimte maken in de begroting voor zulke acties. Het is iets wat we heel erg belangrijk vinden en waar we ook graag ruimte voor maken."

Op vrijdag 10 februari wordt er een seminar geven bij Freshheads, wat kunnen we daar van verwachten en is het bestemd voor iedereen die zin heeft om te komen?

"In principe is iedereen welkom, maar het is vooral gericht voor echte ontwikkelaars aangezien een applicatie of website ontwikkelen toch wel enkele skills vereist. Door de vijfhonderd euro die men kan winnen, verwachten we wel genoeg aanmeldingen. Bij dit seminar leggen we uit hoe alles precies in elkaar steekt en zal ook het technische gedeelte worden uitgelegd. Nogmaals, iedereen is welkom, maar verwacht niet dat je binnen een paar maanden de hele techniek onder de knie krijgt."

nu op 3voor12