Evergrey zet meesterlijke metal set neer in 013

Day Six aardig op dreef, Max Pie lijdt onder belabberd geluid

Wouter de Waal ,

Liefhebbers van donkere, maar tegelijkertijd uiterst melodieuze metal konden afgelopen woensdag terecht in de Kleine Zaal van 013. Daar gaf het Zweedse Evergrey een heel sfeervolle en in technisch opzicht nagenoeg perfecte performance.

Day Six aardig op dreef, Max Pie lijdt onder belabberd geluid

Liefhebbers van donkere, maar tegelijkertijd uiterst melodieuze metal konden afgelopen woensdag terecht in de Kleine  Zaal van 013. Daar gaf het Zweedse Evergrey een heel sfeervolle en in technisch opzicht nagenoeg perfecte performance.

DAY SIX
Onze landgenoten van Day Six mogen echter eerst het spits afbijten en doen dat heel verdienstelijk. Met een strakke, sterk progressief gekleurde rockshow brengt men het publiek alvast in de stemming voor de straffe capriolen (met name op gitaar) die deze avond nog in petto heeft. Zeker de van recent conceptalbum 'The Grand Design' geplukte, uitgesponnen finale van het optreden is zonder meer de moeite waard. Dat de aanwezigen zich desondanks nauwelijks geroepen voelen merkbaar te reageren, heeft naast het vrij vroege tijdstip van de avond ongetwijfeld te maken met de nogal zwakke visuele uitstraling van de band: men concentreert zich op zijn spel en maakt niet bepaald een woeste indruk. Desondanks een aardig begin van deze bijeenkomst.

MAX PIE
Bij het vervolgens aantredende Max Pie is eerder het omgekeerde het geval: de indruk die het viertal op het podium maakt is op zich dik in orde, alleen is het geluid zeker aan het begin van het concert dusdanig belabberd dat dit helaas weinig uithaalt. Of het de (door de band meegenomen) kerel achter de klanktafel is of er andere technische problemen spelen, zeker is dat de geluidsbalans op het moment dat deze groep start werkelijk voor geen meter klopt. Het duurt lang voordat dit probleem enigszins bevredigend opgelost is; een aanzienlijk deel van het publiek wacht deze ontwikkeling niet af. Zonde, want de frontman doet welbeschouwd goed zijn best de zaal bij het gebeuren te betrekken, en met name de gitarist van deze progpower band is duidelijk prima onderlegd. Volgende keer beter.

EVERGREY
Het gros van het volk is vanavond echter gekomen voor Evergrey en dat is ook terecht, want deze Zweden steken onmiskenbaar met kop en schouders boven hun voorgangers op het podium uit. Met een fijne donkere show en groot enthousiasme zet het vijftal een nagenoeg vlekkeloos optreden neer, dat op misschien ietwat zacht klinkende drums na ook uitstekend gemixt het publiek bereikt. Door zijn duistere uitstraling en technische capaciteiten, vooral tot uiting komend in opvallend sterk gitaarwerk, doet de band in de verte wel wat denken aan Nevermore. Evergrey is echter melodieuzer, zij het voor de verandering eens niet op de 'blije' Gotenburg wijze.

Toetsen spelen een belangrijke rol in het bandgeluid, zowel voor  stemmige ondersteuning van de andere instrumenten als in hun eigen recht, en het mag dan ook een verademing heten dat ze deze avond ook daadwerkelijk prima te horen zijn, een hoge uitzondering in de context van een live metalconcert. De opbouw van de set is ook heel goed, met een goede afwisseling tussen hardere en lyrische stukken, terwijl in de toegift terecht ruimte is ingebouwd voor uitgebreid gitaarvuurwerk. Geen wonder dat de volle zaal uitgelaten reageert en de groep het onthaal geeft dat ze verdient. Zeker één van de betere optredens in het metalen genre dit jaar.