In de aanloop naar het vorige Incubate festival liet Ben Chasny (alias Six Organs Of Admittance) zich in het kader van het Glocal-project inspireren door verscheidene Brabantse Mariakapellen. Het mondde een jaar later uit in het verschijnen van een gelimiteerd 'Maria Kapel' album, dat de Amerikaanse zanger/gitarist afgelopen vrijdag op stemmige locatie presenteerde.

Voordat het zover is, blijkt er echter nog een voorprogramma te zijn in de figuur van de zingende multi-instrumentalist Peter Broderick, Chasny's opvolger in het Glocal-project. Vocaal ondersteund door ene Laura en met een mooi haardvuur op de achtergrond zorgt hij voor een passend intiem startconcert. Met grote behendigheid bouwt hij zijn nummers op door het ter plekke loopen van zijn (elektrische) gitaarspel. Daarbij weet hij zowaar nog tijd te vinden om zich al vioolspelend tussen het publiek te begeven. Aan het einde krijgen we een enkel nummer voorgeschoteld dat ontstaan is tijdens zijn verblijf op boerderij Het Schop in Hilvarenbeek de voorbije dagen, waarin dieren begrijpelijkerwijs een belangrijke rol spelen. Een hartverwarmend spontaan begin van deze bijzondere bijeenkomst.

De reden van samenkomen in deze midden in de stad verborgen kapel is natuurlijk echter de presentatie van Ben Chasny's door deze bescheiden heiligdommen geïnspireerde nieuwe plaat. Om een en ander nog wat te verhelderen krijgen we eerst een inleiding van lokaal journalist Paul Spapens, die Chasny vorig jaar wegwijs heeft gemaakt in de wereld van de Brabantse Mariakapel.

Hij wijst op de centrale plaats van deze 'volkskathedralen' in de traditionele devotie van gewone katholieken en signaleert een heropleving van de belangstelling voor dit soort volkse geloofsuitingen nadat de geïnstitutionaliseerde religie zijn greep op de massa verloren heeft. Vervolgens brengt Chasny een drietal instrumentale composities ten gehore die hij naar aanleiding van zijn indrukken van de kapellen geschreven heeft. Hij vat deze taak duidelijk erg serieus op en beperkt zich derhalve vanavond tot die drie (ook al omdat zijn optreden tijdens Incubate vorig jaar er al aan gewijd was), waarna hij naar eigen zeggen overgaat naar het 'lichtere' deel van het programma.

Dat is in zijn geval een relatief begrip, want in feite ademen al zijn stukken een meditatieve sfeer, met name door zijn eigenzinnige gitaarspel. Daarin speelt repetitie een belangrijke rol en klinken duidelijk Oosterse invloeden door. Hoewel hij alles in zijn eentje doet, krijg je door zijn typische manier van spelen waarbij hij hardere en zachtere gitaarlijnen door elkaar weeft en af en toe complexe versieringen aanbrengt regelmatig de indruk een interne dialoog tussen meerdere instrumenten te horen. Zijn ingetogen gezang draagt nog verder bij aan de intieme, naar binnen gekeerde sfeer. Een memorabel optreden op een buitengewoon treffende plek.