Keihard knuffelen bij Fucked Up

Iedereen die Otis niet kent, moet zich gaan schamen

Arold Roestenburg ,

Punk en hardcore staan algemeen bekend om een opgefokte sfeer met keiharde moshpits en nummers die de 1-minuut grens amper overschrijden. Ook in de Kleine Zaal van 013 liet het Canadese Fucked Up zaterdag zien wars te zijn van al die conventies en juist daarom blijft de band zo’n verademing.

Iedereen die Otis niet kent, moet zich gaan schamen

Punk en hardcore staan algemeen bekend om een opgefokte sfeer met keiharde moshpits en nummers die de 1-minuut grens amper overschrijden. Ook in de Kleine Zaal van 013 liet het Canadese Fucked Up zaterdag zien wars te zijn van al die conventies en juist daarom blijft de band zo’n verademing.

“Dit is onze eerste keer in 013, vet.” “Iedereen vet bedankt voor het komen.” “Hierna komt Otis, altijd vet.” Aan enthousiasme geen gebrek bij het Brabantse Screw Houston Start Screaming. Hoewel de band al eerder in Tilburg optrad, in de Little Devil, is dit hun eerste keer in 013 en dat blijft toch speciaal. De band zit muzikaal ergens tussen melodieuze hardcore en zware punk in en zet een solide set weg.

Enig minpunt is wel dat de bandleden over zoveel creativiteit lijken te beschikken dat elk nummer boordevol hooks and breaks zit. Overdaad schaadt, zeker in dit genre. Met iets compactere nummers ziet Screw Houston Start Screaming een goede toekomst tegemoet.

Otis, wie kent de mannen uit Roosendaal inmiddels niet? Album ‘Storm Is Coming’ is alweer twee jaar oud en nieuw materiaal zit er aan te komen. In 013 worden al enkele nummers gespeeld, maar de nadruk ligt bij eerder genoemd album. En waarom ook niet: ‘Storm Is Coming’ is een plaat die zich kan meten met de internationale top.

Dat Otis ook live zijn mannetje staat, zal voor menig voor 3VOOR12-lezer ook niet onbekend zijn. Waarom blijft de Europese doorbraak van deze band dan toch uit? Is het de eigengereidheid van Otis? De drive van de band om alles zelf te doen? Hopelijk komt met nieuw materiaal ook de doorbraak want wie Otis niet kent moet zich diep gaan schamen. Daarbij mis je bovendien een van de meeste getalenteerde bands die Nederland rijk is. De band bewijst dit zelf het best met de epische afsluiter ‘Cast The First Stone’.

Mensen met een vorm voor smetvrees kunnen concerten van Fucked Up beter mijden. Even lekker knuffelen met een twee meter hoge en twee meter brede bezwete beer met meer haar op zijn rug dan de gemiddelde mammoet, is niet bepaald iets waar veel mensen naar uit zullen kijken. Of het nu de Nederlandse softdrugs zijn of het kleine aantal bezoekers dat naar de Canadezen is komen kijken, Fucked Up-zanger Pink Eyes gebruikt de ontstane ruimte in de zaal om er constant doorheen te lopen, mensen te knuffelen en op de foto te gaan.

Bij menig andere band zou door deze capriolen, waaronder een bezoek aan het toilet tijdens de show, de aandacht op muzikaal gebied verslappen. Zo niet bij Fucked Up: bijna stoïcijns speelt de band ‘10.000 Marbles’, ‘Concentration Camp’, ‘Mustard Gas’ en ‘The Young Governor’. Nummers als ‘Two Snakes’ en ‘Crooked Head’ worden enthousiast ontvangen en iedereen danst en doet mee met Pink Eyes. Volgende maand komt de Fucked Up rock-opera ‘David Comes To Life’ uit en het gelijknamige nummer wordt alvast met veel spirit door de band gebracht. Waar punk- en hardcoreconcerten normaliter bol staan van de moshpits en stagedives, is bij Fucked Up knuffelen en lekker gek doen het devies.

Dat de band daarnaast muzikaal weet te boeien met, binnen het genre, uitzonderlijk lange nummers is de kers op de taart. Bands als Fucked Up (en Otis) bewijzen dat er meer dan dertig jaar na het onstaan van punk nog ruimte is voor ontwikkeling. Het is daarom des te mooier dat de band de avond afsluit met een cover van de Sex Pistols. Fucked Up komt in het najaar terug, ga dat zien en knuffel lekker mee.

Foto's volgen spoedig.