Kleine Viezerik laat Kleine Zaal in soos veranderen

KV lekker ongedwongen met frisse beats

Bas van Duren ,

Op de website van 013 vroeg moeder Trudy het al: "Mag mijn dochter van 15 hier naar binnen?" Trudy junior was in de Kleine Zaal bij Kleine Viezerik bij lange na niet de enige die nog geen bier mocht drinken. Wellicht dat daar de oorzaak lag waarom het optreden van Kleine Viezerik uitgevoerd werd met dodelijke precisie, maar de respons wat te wensen overliet.

KV lekker ongedwongen met frisse beats

Op de website van 013 vroeg moeder Trudy het al: "Mag mijn dochter van 15 hier naar binnen?" Trudy junior was in de Kleine Zaal bij Kleine Viezerik bij lange na niet de enige die nog geen bier mocht drinken. Wellicht dat daar de oorzaak lag waarom het optreden van Kleine Viezerik uitgevoerd werd met dodelijke precisie, maar de respons wat te wensen overliet. Tilburgers en openers Sako & Ousama mogen het beperkte publiek vermaken totdat Kleine Viezerik mag aantreden. Het duo doet dat goed en kundig: de beats kennen een bovengemiddelde productie met flink wat knipoogjes naar dubstep, electro en zelfs gabber. 'Jammer' is dan ook een understatement als blijkt dat de aanwezige tieners duidelijk voor KV zijn gekomen en er als een stel zoutzakken bijstaan. Dat ontgaat Sako & Ousama niet, dus wordt er flink wat gehyped en moet iedereen vooral springen. Als zelfs de aanmoedigingen niet werken, merkt Sako terecht op dat het uiteindelijk toch van de muziek moet komen. De pech zit in het feit dat de muziek simpelweg niet aan het publiek is besteedt. Alle lekkere flows, rhymes en beats ten spijt, komen de Tilburgers met een enkele toejuicher na ieder nummer er maar karig van af. Voor Kleine Viezerik begint het publiek dan toch nog enigszins te leven. KV zal in de gaten hebben gehad dat de vermoeidheid/desinteresse/stonedheid (doorhalen wat niet van toepassing is) er al in zit en begint dan ook opbouwend in plaats van meteen erin knallen. De Amsterdammer straalt 'cool' uit, deelt grappen uit alsof het voetbalplaatjes zijn en als er iemand een rare opmerking maakt, zegt hij 'Wat moet ik daar nou mee?'. Die zelfverzekerdheid zit ook in de nummers die van het album 'N zie de boy' komen. Tracks als 'Buit' en 'Heey' zijn al ingeburgerd bij de tieners die massaal met hun Blackberry het concert filmen. KV speelt daar handig op in en grijpt meerdere malen een telefoon om zichzelf te filmen en geeft ze netjes terug. Heel fideel. Maar de coolheid heeft ook een nadeel: de energie zit constant op hetzelfde niveau, maar kent weinig uitschieters. Dat heeft zijn uitwerking op het publiek dat na een uurtje terug naar bed moet of het gewoon gezien heeft. Wat dat betreft kan Sako & Ousama iets van KV leren en vice versa: het tweetal mag meer met dé flow meegaan zoals KV dat kan. En laatstgenoemde zou wat meer mogen flirten met andere stijlen om net even wat meer diversiteit in de set te gooien. Laat dat nou net het sterke punt zijn van Sako & Ousama.