Redman en Method Man breken 013 af

Pure hiphop, geen poespas

Wesley van Oevelen ,

Het laatste duo-album van Redman en Method Man, Blackout! 2, is in 2009 uitgebracht. Desondanks stonden de twee heren afgelopen donderdag in 013 op te treden en dat is niet geheel toevallig: Blackout! 3 komt eraan. In een uitzinnige Dommelsch Zaal liet het duo horen dat ze nog altijd horen tot de top van de hiphop.

Pure hiphop, geen poespas

Het laatste duo-album van Redman en Method Man, Blackout! 2,  is in 2009 uitgebracht. Desondanks stonden de twee heren afgelopen donderdag in 013 op te treden en dat is niet geheel toevallig: Blackout! 3 komt eraan. In een uitzinnige Dommelsch Zaal liet het duo horen dat ze nog altijd horen tot de top van de hiphop.

Voordat Redman en Method Man voor het echte werk mochten aantreden, is de eer aan Midkade, Zwart Licht en Zo Moeilijk om in een uur de Dommelsch Zaal klaar te stomen. Waar de zaal bij Midkade nog volstroomt, is dit bij Zwart Licht al volledig geschied. Na wat dubstep-bangertjes van Akwasi en Leeroy ontstaan al gelijk de eerste moshpits. Echter wanneer Zo Moeilijk aantreedt, gaat de sfeer wat omlaag, omdat hun tracks niet tippen aan de bangers van Zwart Licht.

Na een kleine drie kwartier wachten, zijn de twee hoofdacts van de avond dan eindelijk daar. Alle ‘Wu’s’ gaan de lucht in, de beat klapt er in: Method Man en Redman zijn binnen. ‘Errbody Screams’ en ‘Hey Zulu’ van het album Blackout! 2 worden door de 013 gepompt. ‘City Lights’ zorgt voor de eerste echte bewegingen en pitjes in de zaal.

De interactie tussen de rappers en het publiek speelt vanavond een grote rol als Redman laat zien wat echte hiphop is: geen auto’s of andere poespas, maar gewoon goede wiet en dito muziek. Even later noemt hij het Tilburgse publiek een van de meest energieke waar hij ooit tegenover stond. “Say: Fuck you, Redman!” vraagt diezelfde rapper aan een uitzinnig 013. Het publiek doet wat hij vraagt, en de mannen worden bijna van het podium geblazen door het antwoord van de fans.

Na een uurtje Redman en Method Man is het aan DJ Mathematics om zijn kunsten aan de draaitafel te vertonen. Ondanks geboeid weet hij twee draaitafels draaiende te houden. Wanneer Allah Mathematics (zoals hij ook wel eens genoemd wordt) óp de draaitafels gaat staan, wordt het publiek helemaal gek.

Ter afsluiting wordt er, nadat de heren nog wat tracks hebben gepompt,  door de mannen gestagedived; tuurlijk hebben de hiphoppers schijt aan het verbod dat 013 hierop geheven heeft. Redman gaat bovenop de twee meter hoge geluidsinstallatie staan en springt vol het publiek in. Vervolgens herhaalt ‘ie het kunstje weer, maar dan vanuit een andere hoek.

Method Man heeft zo zijn eigen tactiek.

De Amerikaan gaat als het ware op het publiek staan en valt daarna in de menigte. Als afsluiter pompt het duo een klassiekertje, Sugar Hill Gang’s ‘Rappers Delight.” Een passend einde voor een geweldige show.