The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble: weinig jazz, veel elektronica

Rommelig begin ontaard in samenkomend geheel

Dyon Schlebos ,

Het Midi-theater wordt vandaag op Roadburn ontmaagd door The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble. Een internationaal septet dat het vandaag zonder cello moet doen en dus met zessen het podium deelt. Lichte noise afgewisseld met donkere lounge en triphop, waar de jazz heel af en toe om de hoek komt kijken.

Rommelig begin ontaard in samenkomend geheel

Het Midi-theater wordt vandaag op Roadburn ontmaagd door The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble. Een internationaal septet dat het vandaag zonder cello moet doen en dus met zessen het podium deelt. Lichte noise afgewisseld met donkere lounge en triphop, waar de jazz heel af en toe om de hoek komt kijken.

CONCERT
The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, MIDI Theater, donderdag 14 april

PLUS
The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble zorgt voor een erg fijne start van het Roadburnweekend. De oren worden kalmpjes opgewarmd met de zwoele, rokerige klanken van de blazer, waar de jazzroffel afgewisseld met een triphop beat je voet mee laat tappen op de vloer. Als kers op de taart wordt het publiek getrakteerd op het eigenzinnig stemgeluid van de Franse Charlotte Cegarra dat schakelt tussen operazang en het warme timbre van Beth Gibbons. Ook is violinist Sadie Anderson (Chrome Hoof) een uitstekende aanvulling.

MIN
Het gezelschap begint wat rommelig, maar weet rustig aan steeds meer te boeien. Wanneer de jazzroffel wordt ingezet en je nieuwsgierig opzoek gaat naar de drummer, kom je bedrogen uit: het geluid komt uit een drumcomputer. Dit is jammer, want een fysieke drummer had het sextet net wat meer glans meegegeven. De jazzdrum in combinatie met de blazer die af en toe van zich laat horen, is eigenlijk het enige kenmerkende jazz-element. De rest is toch vooral erg gericht op de lounge en triphop met veel soundscapes.

CONCLUSIE
Om bij weg te dromen, tot het applaus van het publiek je doet beseffen dat je in een theater vol baarden staat.

CIJFER
7.5