Soms is 'lid zijn van' niet meer genoeg om volle zalen te trekken. Een probleem dat bij Raekwon gisteravond in de Dommelsch Zaal ook mee te maken had. Met de hits van Wu-Tang Clan werd er nog enigszins een feestje van gemaakt.
"Ze zeggen dat zijn live-reputatie ronduit slecht is." Wie 'ze' zijn wordt voor het gemak nergens gezegd, maar het gesprek van de zondagavond is de beroerde reputatie van rapper Raekwon en hoe dat van invloed is op de kaartverkoop. 013 lijkt er al deels op in te spelen door in de Dommelsch Zaal de gordijnen op te trekken en beneden in de garderobe hebben ze aan drie man meer dan genoeg om alle jassen aan te nemen.
De angst op een tegenvallend avondje wordt realiteit als opener Overdosis mag beginnen voor hooguit honderd man. De tien koppen tellende rapcrew uit Utrecht komt uit de stal van Hof van Jaeden en laat dat blijken met meerdere shout-outs. De groep wordt bestempeld als 'experimenteel', maar de beats klinken zijn meer rauw zoals begin jaren 90 de standaard was, aangevuld met wat lijzige melodielijntjes. Zeker in het begin staat de muziek veel te zacht en dat valt één van de rappers al op en gebaart dat het geluid wat harder moet.
Met acht man op het podium is de kwaliteit van de rappers wisselend. Drie daarvan onderscheiden zich door hun snelheid, presentatie en interactie. De rest steekt er maar wat magertjes bij af en de enige vrouwelijke mc blijft opvallend stil als de rest rept over iets met 'zuigen' en 'pikken'.
Als host Lentini het publiek - dat dan toch zeker de 700 man nadert - vraagt om herrie te maken voor Raekwon is het krom dat DJ Hollywood eerst nog het publiek opwarmt met 'Next Episode', 'How I Could Just Kill A Man' en andere hiphop-klassiekers. Het stereotype beeld van joint-rokende rappers die te laat komen (wie zal Snoop Dogg's optreden ooit vergeten?), begint op te doemen, maar wordt na een kleine tien minuten tenietgedaan.
Raekwon, The Chef, gewapend met wat extra kilootjes en een aanstekelijke grijns loopt zonder opsmuk het podium op en opent met 'C.R.E.A.M.'. Het zal niet het laatste Wu-Tang Clan nummer zijn van de avond, want met 'Protect Ya Neck' en 'Gravel Pit' doet de hele show van de rapper eerder aan als een Best-Of van zijn bijna twintig jaar lange carrière. Nummers van zijn laatste solo-album Shaolin vs. Wu-Tang worden matig ontvangen en hij vindt het raar dat zo weinig mensen de plaat, die amper een maand niet in de winkels ligt, hebben.
Alle tracks die niet van hemzelf zijn worden zonder uitzondering afgekapt zodra Raekwon's moment voorbij is. Zelfs de tribute aan Ol' Dirty Bastard met 'Shimmy Shimmy Ya' duurt niet langer dan een minuut. Aan de ene kant is dat logisch, want iedereen komt niet voor Wu-Tang maar voor Raekwon. Daar staat tegenover dat alleen 'Protect Ya Neck' de enige echte uitschieter van de avond is met een bescheiden mosh-pit, maar dat moment wordt niet meer herhaald. Raekwon en co. zijn wat dat betreft net een meanderende rivier die de oever weigert te betreden.
Raekwon maakt slechte live-reputatie ten dele waar
Overdosis mag met wat minder
Soms is 'lid zijn van' niet meer genoeg om volle zalen te trekken. Een probleem dat bij Raekwon gisteravond in de Dommelsch Zaal ook mee te maken had. Met de hits van Wu-Tang Clan werd er nog enigszins een feestje van gemaakt.