Gifgrond 19 in teken van Berlijn (en een snufje Groningen) Gifgrond 19 in teken van Berlijn (en een snufje Groningen)

Lucia Lip zorgt met wilde performance voor enerverend slot

, Wouter de Waal

Gifgrond 19 in teken van Berlijn (en een snufje Groningen)

Lucia Lip zorgt met wilde performance voor enerverend slot

Wouter de Waal ,

Undergroundinitiatief Gifgrond biedt graag een podium aan semi-elektronische acts met punkattitude. Welke Europese stad kent wat dat betreft een vruchtbaarder scene dan Berlijn? Bij de negentiende editie van het giftige feestje afgelopen zaterdag stonden dan ook enkele acts uit de Duitse hoofdstad centraal.

Lucia Lip zorgt met wilde performance voor enerverend slot

Undergroundinitiatief Gifgrond biedt graag een podium aan semi-elektronische acts met punkattitude. Welke Europese stad kent wat dat betreft een vruchtbaarder scene dan Berlijn? Bij de negentiende editie van het giftige feestje afgelopen zaterdag stonden dan ook enkele acts uit de Duitse hoofdstad centraal. EARTH CONTROL Aangezien het aanvankelijk geplande Kornreiger op het laatste moment is uitgevallen, begint de avond echter op een Groningse noot met het noordelijke duo Earth Control. Terwijl UV licht ruimte en kleding lekker giftig kleuren, vergast het tweetal ons op primitieve keyboard- en gitaarklanken, gecombineerd met Nederlandstalige teksten over onbekende meneren die op zoek zijn naar huis en andere belangwekkende onderwerpen. Titels als ‘Passen Jullie Maar Op Hoor’ en ‘Jullie Zijn Allemaal Stom’ zijn tekenend voor het aangenaam sneue karakter van de muziek. Na enig aandringen van de aanwezigen willen de heren bij wijze van toegift nog wel even uit de losse pols op de instrumenten rammen. Geinig. RAVING MAD CARLOS Vervolgens betreedt de eerste Berlijnse act het podium in de figuur van Raving Mad Carlos. Deze kerel heeft zijn alias duidelijk niet voor niks gekozen, want zijn regelmatig verpulverend harde electro met vaak door een megafoon gebrulde, onverstaanbare vocalen maakt inderdaad een tamelijk bizarre indruk. Vreemder nog zijn de op de achtergrond geprojecteerde cryptische beelden, een eigenaardige mengeling van apocalyptische scènes, nachtelijke danspartijen en persoonsverheerlijking. Het meest in het oog springt echter Carlos’ duistere fascinatie met Dean Martin, die getuige voortdurend getoonde boodschappen eigenlijk Satan heet en uit de dood moet worden opgewekt. Nadeel van deze doorgedraaide DJ is overigens wel dat hij niet van ophouden weet, maar na lang rekken staakt hij zijn auditieve aanval uiteindelijk dan toch. LUCIA LIP Daarmee maakt hij plaats voor zijn stadgenote Lucia Lip, die vooreerst druk door de ruimte begint te ijsberen om zichzelf op te laden en haar zenuwen de baas te worden. Naar eigen zeggen is dit haar eerste optreden buiten Berlijn en in dat geval heeft de buitenwereld tot nu toe echt wat gemist. Lip ontpopt zich namelijk tot een geweldige performance artieste, die na een uitgebreide introductie (waarin een stem ons het in wezen energetisch karakter van de werkelijkheid en het cruciale belang van de vrije wil voorhoudt) ongeremd zingend en krijsend als een bezetene door de zaal heen struikelt, waarbij ze regelmatig fysiek contact met de aanwezigen maakt. Haar zelf in elkaar geknutselde outfit desintegreert zienderogen door al haar woeste capriolen, maar dat deert haar allerminst. Na dit korte, maar krachtige optreden slaat het inmiddels halfnaakte wezentje tevreden hijgend haar bij aanvang weggegooide jas weer om. Luid gejuich en applaus zijn haar deel. Eigenlijk verdient deze dame heel wat meer publiek dan het selecte gezelschap dat zich vanavond bij Gifgrond verzameld heeft. Misschien wat voor Incubate?

nu op 3voor12