De keurige, enigszins dandyeske verschijning van Caspar Brötzmann, die op uitnodiging van Sunn O))) met zijn Massaker-band de dag in de Green Room mag afsluiten, wijkt opvallend af van wat we op Roadburn gewend zijn. Dat we hier ook muzikaal met een aparte act van doen hebben, blijkt vanaf het eerste moment dat hij zijn muzikale geweld over het Roadburnpubliek uitstort. Hard gitaarspel is op dit festival uiteraard de regel, maar de manier waarop Caspar zijn gitaar aanvalt mag met recht uniek genoemd worden. Het geluid dat hij uit zijn gitaar tovert doet wel wat denken aan Jimi Hendrix, maar dan gekruist met de hard-hitting vrije manier van spelen zoals we die ook van zijn vader, de free-jazz-saxofonist Peter Brötzmann, kennen. Free-metal!
CONCERT
Caspar Brötzmann Massaker, Green Room, vrijdag 15 april
PLUS
Deze man is werkelijk een fontein van muzikale ideeën. Zijn begeleidingsband, slechts bestaande uit een bassist en een drummer, weet een fantastische basis neer te leggen voor zijn gitaargefreak. Caspar laat zien dat een verfijnde, overdachte benadering van muziek directheid en expressiviteit zeker niet in de weg hoeft te zitten. Het is mooi om te zien dat het publiek, waarvan het grootste deel waarschijnlijk met iets geconfronteerd wordt dat het nog nooit heeft gehoord, ofwel door het late tijdstip ofwel door haar normale open-mindedness de zaak goed oppakt en vooraan zelfs behoorlijk losgaat. Mind-blowing, deze performance.
MIN
Geen. Eigenlijk is het jammer dat er in de rock- en metalhoek zo weinig muzikanten rondlopen die een dergelijke virtuositeit en veelzijdigheid koppelen aan zo’n diepe, zuivere muzikale intuïtie.
CONCLUSIE
Caspar Brötzmann sluit deze Roadburn-vrijdag op vrijwel even indrukwekkende wijze af als Keiji Haino hem geopend had. Een mooi einde van een zeer geslaagde Roadburn-dag.
CIJFER
9+
Caspar Brötzmann richt slachting aan in de Green Room
Duitse duivelskunstenaar geeft gitaarles aan Roadburn
De keurige, enigszins dandyeske verschijning van Caspar Brötzmann, die op uitnodiging van Sunn O))) met zijn Massaker-band de dag in de Green Room mag afsluiten, wijkt opvallend af van wat we op Roadburn gewend zijn. Dat we hier ook muzikaal met een aparte act van doen hebben, blijkt vanaf het eerste moment dat hij zijn muzikale geweld over het Roadburnpubliek uitstort. Hard gitaarspel is op dit festival uiteraard de regel, maar de manier waarop Caspar zijn gitaar aanvalt mag met recht uniek genoemd worden. Het geluid dat hij uit zijn gitaar tovert doet wel wat denken aan Jimi Hendrix, maar dan gekruist met de hard-hitting vrije manier van spelen zoals we die ook van zijn vader, de free-jazz-saxofonist Peter Brötzmann kennen. Free-metal!