KRS-One laat sidekick show stelen

Hiphoponderwijzer predikt echtheid

Sebastiaan Coolen ,

Hiphoppredikant Knowledge Reigns Supreme Over Nearly Everyone, kortweg KRS-One, keerde zaterdag terug naar de plaats die hij vijf jaar geleden al deed trillen op zijn grondvesten; de Dommelsch Zaal in 013. Meegebracht talent Supernatural kreeg van de grootmeester de kans om zich te laten zien en maakte daar dankbaar gebruik van.

Hiphoponderwijzer predikt echtheid

Hiphoppredikant Knowledge Reigns Supreme Over Nearly Everyone, kortweg KRS-One,  keerde zaterdag terug naar de plaats die hij 5 jaar geleden al deed trillen op zijn grondvesten; de Dommelsch Zaal in 013. Meegebracht talent Supernatural kreeg van de grootmeester de kans om zich te laten zien en maakte daar dankbaar gebruik van.

Binnen de hiphopscene werd vooraf aan de tournee van KRS in Nederland al gekscherend gesproken dat de beste man met een rollator het podium zou betreden, maar niets is minder waar. De 45-jarige rapper uit de Bronx ziet er fit en afgetraind uit en schudt bij binnenkomst, rond half 9, gelijk al de eerste 'Freestyle' uit de mouw van zijn trainingsjack. De slechts voor de helft gevulde Dommelsch Zaal pikt het enthousiasme van de routinier op en gaat gelijk los. Om even aan te geven waar hij voor staat opent KRS met het nummer 'The Real Hiphop Is Over Here'. Een nummer over hiphop als edutainment en niet als product. Een boodschap die hij al vanaf de start van zijn carrière heeft verkondigd.

De hiphoponderwijzer geeft dat later in een a capella nummer nog eens aan, net als zijn afkeer tegen materialisme; “don’t let technology steal your humanity”. Die zin wordt met luid gejuich beantwoord door de met Iphones en camera’s rondlopende mensen in de zaal.
Tussen dit contrast door slingert hij bangers als 'South Bronx' en 'Sound Of Da Police' de zaal in.

Met de zin “I got no jewels round my neck but still got your respect” begint de man aan een chronologische opsomming van de start in hiphop in 1973 tot het jaar waarin hij zelf de scene betrad; 1986. Daarna eindigt het optreden van KRS wel zo’n beetje. Anders gezegd; de show gaat nog wel een uur door maar Lawrence Parker (KRS zijn echte naam) houdt zich meer bezig met het entertainen van het publiek dan dat hij zelf nog tracks ten gehore brengt.

Eerst worden vier mensen het podium opgetrokken waarvan er drie een uitstekende breakdanceshow weggeven op een beat van back-up man Dj Prime. vervolgens tovert hij Supernatural uit de hoge hoed. Deze langharige virtuoos blijkt een enorm freestyletalent te zijn en neemt heel de show over van KRS. Supernatural weet over elk object in de zaal wel wat te rijmen en de klasse druipt af van zijn inventiviteit.

De grootmeester ziet het allemaal goedkeurend aan en na het nummer 'Black Cop' trekt hij zich helemaal terug van het rappende gedeelte. Toegegeven, hij vermaakt het publiek uitstekend door mensen op het podium te roepen en daar hun T-shirts te signeren. Vervolgens gaat hij de zaal in om zich tussen de fans te begeven, om uiteindelijk aan de zijkant van de zaal posters te signeren. De veteraan weet hoe hij zijn fans moet behagen maar het is duidelijk dat hij moedwillig Supernatural de show laat afmaken.
Dat is het lyrical miracle zoals hij zichzelf noemt in de zoveelste freestyle wel toevertrouwd, maar als hij na een uur zijn woordelijke genialiteit opbergt, eindigt de show ook gelijk.

Geen toegift meer van de oude meester. Misschien is dat wel de ultieme sluiting die hij zich wenst. Een ander de credits geven en rustig met waardigheid de tent verlaten. Parker is zijn hele leven iemand die veel meer geeft dan neemt dus van die kant bekeken; hulde voor Krs-One.