Ambitieus Daybroke presenteert spectaculaire nieuwe clip in MustSee

Prille rockgroep van eigen bodem geeft zeer professionele show

Wouter de Waal ,

De MustSee bioscoop in Tilburg vormde afgelopen donderdag het onwaarschijnlijke toneel voor de presentatie van de verse clip van Daybroke. Voor de vertoning van dit korte, maar krachtige visuele spektakel gaven de radiovriendelijke rockers nog even een gestroomlijnd miniconcert waar de jarenlange ervaring in andere bands vanaf droop.

Prille rockgroep van eigen bodem geeft zeer professionele show

De MustSee bioscoop in Tilburg vormde afgelopen donderdag het onwaarschijnlijke toneel voor de presentatie van de verse clip van Daybroke. Voor de vertoning van dit korte, maar krachtige visuele spektakel gaven de radiovriendelijke rockers nog even een gestroomlijnd miniconcert waar de jarenlange ervaring in andere bands vanaf droop.

De groep bestaat nog maar sinds vorig jaar en de presentatie van debuutschijf ‘What Nature Started’ in 013 ligt slechts een half jaar achter ons. Als je Daybroke vanavond aan het werk ziet, heb je echter de indruk met een geroutineerde rockmachine te maken hebben. Verrassend, maar bij nadere beschouwing misschien ook weer niet zo heel vreemd, aangezien de meeste bandleden al een behoorlijke tijd muzikaal actief zijn. Iets analoogs kan gezegd worden over de locatie van vanavond: op het eerste gezicht verbazend, maar als je de vorige clip van de band hebt gezien ook wel passend. De video bij ‘Hey Girl’ doet namelijk nauwelijks onder voor het professionele spul dat je op MTV en dergelijke ziet (en dat met een zeer laag budget). Met de nieuwe clip voor albumopener ‘Sabotage’ doet de groep daar nog een schepje bovenop.

In aanloop daar naartoe speelt het viertal een handvol aanstekelijke rocknummers met sterke melodieën en strakke arrangementen, waarin niets aan het toeval overgelaten is. Hier en daar is plaats voor een korte gitaarsolo, maar de groep speelt nooit meer noten dan strikt noodzakelijk, waardoor het geluid erg toegankelijk blijft. Je kunt niet bepaald zeggen dat we dit nog nooit gehoord hebben (vergelijkingen met hedendaagse Amerikaanse populaire rockbands liggen erg voor de hand), noch dat deze muziek het diepst van de ziel raakt. Daar gaat het Daybroke echter hoogstwaarschijnlijk ook niet om. Dit is doodeenvoudig muziek die erom vraagt grijsgedraaid te worden op 3FM en aanverwante jeugdige radiostations. Het enige nadeel van de band is misschien dat de gemiddelde leeftijd van de leden ietsje aan de hoge kant is om gemakkelijk contact te kunnen maken met een jonge doelgroep – maar dat hoor je natuurlijk niet op de radio.

Je ziet het trouwens ook bepaald niet af aan de clips van Tim Smit, die zeer kleurrijk en flitsend zijn. Het beeldverhaal bij ‘Hey Girl’ (dat we vanavond ook te zien krijgen) is wat dat betreft al heftig, maar het verse ‘Sabotage’ knalt pas werkelijk alle kanten op. Het toont de omzwervingen van een van de gitaar van voorman Tom Sikkers losgeslagen volumeknopje, dat uiteindelijk globale chaos weet te creëren. De primaire kleuren en explosies vliegen je om de oren en het is moeilijk om niet overrompeld te worden door al dit geweld, waarbij de indrukwekkende geluidsinstallatie van de bioscoop ook nog een stevige duit in het zakje doet. Met een dergelijk bombardement van de zintuigen op zak zal deze band dan ook zeker goede zaken kunnen doen (hoewel de aansluitend gedraaide komedie Get Him To The Greek wel enige terechte vraagtekens plaatst bij de wenselijkheid van succes in de muziekindustrie, maar dat terzijde). Een sterk getuigenis van de ambitie van dit rockkwartet met potentie.

De clip van Sabotage is op de website van Daybroke te zien.