Meeschreeuwen in het kwadraat bij Touché Amoré

Midnight Souls lullen niet, maar spelen

Arold Roestenburg ,

Touché Amoré is al een tijd een hypeband in de Amerikaanse hardcorescene. Op hun eerste Amerikaanse tour doen ze ook Tilburg aan om te laten zien dat de verhalen dit keer wel waar zijn. Dat blijkt uit de aantal keren dat het podium wordt bestormd en de kelen die aan flarden worden geschreeuwd.

Midnight Souls lullen niet, maar spelen

Touché Amoré is al een tijd een hypeband in de Amerikaanse hardcorescene. Op hun eerste Amerikaanse tour doen ze ook Tilburg aan om te laten zien dat de verhalen dit keer wel waar zijn. Dat blijkt uit de aantal keren dat het podium wordt bestormd en de kelen die aan flarden worden geschreeuwd.

Een goede hardcoreshow heeft een relatief onbekend bandje als voorprogramma staan. Ditmaal Rebuild, een relatief nieuwe band die eerder onder het leven ging als Set It Off, en zoals de naam doet vermoeden, New York hardcore maakte zoals die van Madball. Met een nieuwe sound en nieuwe bandnaam staan ze op het podium van de Little Devil en weten niet te overtuigen. Hoewel sommige melodieuze stukken erg goed in elkaar zitten, ontbreekt de band de intensiteit om een set lang te boeien. De band probeert het geluid van nieuwere bands als Verse te benaderen, maar blijft ongeveer vijftig kilometer voor de finish stranden op een gebrek aan ervaring.

Sinds het laatste optreden van Midnight Souls, waar destijds een man of tien stond, is het snel gegaan met de Antwerpenaren. Een eerste plaat is inmiddels uit op Reflections Records en de band speelt steeds grotere shows in België en daarbuiten. Voor volgend jaar staan al twee Europese tournees op de planning. Het vijftal weet wederom een intense set neer te zetten die erg goed past bij hun melodieuze hardcore. Zanger Donny staat meer voor dan op het podium en probeert het publiek warm te krijgen. Dat het met Midnight Souls wel goed gaat komen, is te zien aan al de knikkende en meebewegende mensen. En ergens is het dan helemaal niet zo erg dat vooral de andere bandleden bijna geen interactie zoeken met het publiek. Zij gaan zichtbaar op in muziek en spelen mede daardoor beter dan menig hardcoreband. ‘Niet lullen, maar spelen’, is het devies.

Ook voor het Duitse Lighthouse is deze show de eerste in Tilburg, maar van nervositeit is geen sprake bij de band. Zij zetten vanaf het begin een logzware, naar doomneigende show neer. Hoewel alles goed in elkaar zit, kan de band niet iedereen boeien. Het is duidelijk dat het moment daar gekomen is om Touché Amoré nu eindelijk eens zelf live te zien. Lighthouse is het laatste obstakel op die weg.

"I'll go to Morrissey to answer my questions, 'cause Ian Curtis has left me hanging", zingt Touché Amoré zanger Jeremy Bohm op debuutplaat ‘To The Beat Of A Dead Horse’. De band heeft voor dat album leentjebuur gespeeld bij Modern Life Is War en dat gecombineerd met meer emo-achtige stukken. Vooral live levert dat een explosief mengsel op. Vanaf de eerste tonen weet Touché Amoré het publiek in extase te brengen. Er wordt gemoshd, meegezongen, gedived. Nummers als ‘ And So It’s Happening In Mine’ en ‘History Reshits Itself’ vinden gretig aftrek. Tussendoor bedankt Bohm de organisator van de show, het publiek en de bands, precies zoals het hoort.

Wat dan opvalt is dat de zanger na maanden achtereen touren alleen nog maar beschikt over een schrille piepstem. Iets wat gedurende nummers, door veel inzet, helemaal niet opvalt. Bohm zweept het publiek op tot nog meer meezingen. Op sommige momenten valt de band helemaal stil en zijn het publiek en zanger die voor volume zorgen in de Little Devil. De band is duidelijk dankbaar voor de goede respons deze avond en besluit een extra nummer in te zetten. Als laatste komt ‘Honest Sleep’ aan de beurt, op youtube zijn filmpjes van andere shows te zien waarbij het podium wordt bestormd door uitzinnige fans. De Little Devil blijft niet achter en voor de allerlaatste keer schreeuwt iedereen de longen uit zijn lijf. De hype is waar, Touché Amoré is the next big thing in hardcore.