Het Mortale Tribunaal: december 2010

Met o.a. het eerste kerstnummer van Hollandsche bodem op Radio Mortale

Tekst: Sophie Top | Beeld: Sarah Oranje ,

De tijd vliegt voorbij en zo is het al weer tijd voor een nieuw, vers Mortale Tribunaal. De laatste van het jaar 2010. Is het best for last of is het weer een genadeloos oordeel? Hebben we een nieuwe Go Back To The Zoo of Moss te pakken of sluiten we het jaar af met opbouwende kritiek?

Met o.a. het eerste kerstnummer van Hollandsche bodem op Radio Mortale

Het laatste Mortale Tribunaal van het jaar 2010 bij Radio Mortale op deze eerste dinsdag van december. Deze uitzending krijgt de Amsterdamse zender niet alleen een scherp luisterend oor van een redacteur en fotografe van 3voor12/Amsterdam, maar ook onze zuiderlijke collega Bas van Duren, hoofdredacteur 3voor12/Tilburg, schijnt een Brabants lichtje op het toegestuurde geluid.

De avond begint met een prachtig nummer van de Amsterdamse band Houses, die zaterdag 18 december op de Radio Mortale live-avond staat in Pakhuis Wilhelmina. Geen tijd voor pauze, maar direct door met de Mortale hit van de week: Kashmere Hakim, met het nummer Free People. Het is niet voor niks de Mortale hit van de week en het strenge panel is er stil van. Ook Kashmere Hakim is volgende week zaterdag op de Radio Mortale live-avond te bewonderen; het klinkt nu al veelbelovend.

Na een nummer van de EP, For Those Who Mutter, van Port of Call, die onze fotografe Sarah Oranje graag met de luisteraars wilde delen, is het tijd voor de eerste demo. Na drie sterke, strakke en goed geproduceerde nummers is de spreekwoordelijke toon wel gezet en ligt de eveneens spreekwoordelijke lat hoog.

Anna bijt het spits af. Zij heeft een paar zelfgeschreven en gezongen liedjes gemaild naar de redactie en daar gaat het Tribunaal even aandachtig naar luisteren. Why Don’t You Want Me; “Het klinkt al heel sneu”, zegt DJ Chris Walraven. Eens kijken of zij die emotie ook kan overbrengen. Halverwege komt het Tribunaal er echter achter dat het nummer meer dan 5 minuten duurt en dat dit iets teveel van het goede wordt. Na drie minuten dan maar vast een oordeel vellen met Anna op de achtergrond. En het oordeel is – op zijn Tilburgs – keihard. “Alsof het de achtergrondmuziek in een Grieks restaurant is”, vindt Bas. De productie is niet sterk, de zang staat ook nog niet krachtig, maar Anna mag het zeker nog een keer proberen wanneer het af is.

Sinterklaas is koud terug naar Spanje of we hebben de eerste kerstsingle al binnen. Murphy’s Law brengt ons zowaar een kertslied van eigen bodem. Christmas is Coming heet het nummer en daar hebben ze helemaal gelijk in. Al kan het panel de potentie van dit originele kerstnummer horen, het klinkt een beetje alsof het in een badkamer is opgenomen. Wel heel leuk: het nummer eindigt met de akkoorden van jingle bells, zoals elk kerstnummer zou moeten, vindt Chris. Bas had door de naam een Indie-punk-death-metal band verwacht, maar in tegenstelling klinkt Murphy’s Law heel lieflijk. “Een kampvuur, nee haardvuur, maar dan in de badkamer.” Het eindoordeel is: het nummer niet opzetten met kerst maar ze vragen om langs te komen en te spelen… in de badkamer.

Na het succes in het vorige Mortale Tribunaal mag Moon & Sun met het nummer Bo nog een keer gehoord worden. Een productie zoals we het graag zien en je kan het kraken van de 10-inch horen.

Stone & Motion wordt er direct achteraan gedraaid. Voor de duidelijkheid, het is niet Stoner Motion, zoals veel mensen denken. Bas heeft deze plaat van de Tilburgse band meegenomen, omdat ze nog nooit hebben opgetreden in Tilburg, maar wel heel goed zijn. A la My Bloody Valentine, maar wel origineel. En uit Tilburg.

Snel door naar het volgende oordeel voordat het uur er weer op zit. De Klaus Kinskie’s hebben het nummer Safe At Home voor ons klaargelegd. Het outro is wellicht een beetje lang, met iets teveel wendingen, maar dat is ook het enige stukje kritiek dat er gehoord wordt. “Qua productie klimmen we steeds verder omhoog”, aldus Sarah. Het is misschien geen nummer voor bij een kopje mushroom thee en een plakje spacecake, of juist wel, afhankelijk hoe sterk jouw trip hoort te zijn. Bas vergelijkt de band met Broken Social Scene, wat een compliment is. En zo hebben we de eerste staande ovatie van de avond.

Zou Fools of Liberty, met het nummer From Everything To Nothing bovenaan de ladder eindigen? Helaas, we vallen een aantal stappen terug. “Een mislukte Joy Division meets The Cure, waarvan Ian Curtis zich in zijn graf om zou draaien”, vindt Bas. Dat zijn harde woorden. Voor new wave moet je nou eenmaal een erg sterke band zijn om het niet saai te maken. De scherpe randjes horen op de juiste plekken, zoals bij de Editors, Interpol en The White Lies. Fools Of Liberty zou volgens het genadeloze Tribunaal dus nog kunnen werken aan die scherpe randjes.

We sluiten de avond af met de gekheid van de The Don’t Touch My Croque-Monsieurs. Sarah is hier al de gehele uitzending enthousiast over: “Dit is de – Oppertooi, Hij staat me fucking mooi”. 

Heb je de uitzending gemist, geen paniek, luister deze hier nog eens terug.

Als je denkt dat je een stuk beter uit de bus kan komen dan de besproken bands? Of wil je gewoon je band eens op de radio, stuur dan je demo’s naar Radio Mortale. Volgend jaar weer een nieuw en vers jaar, met volop band van eigen bodem.

Gezien: Mortale Tribunaal, December 2010, Pakhuis De Zwijger, 7 december 2010