In Nederland zijn er mensen die zich verheugen op een Skip&Die concert. Nagenoeg iedereen die jullie ziet is positief over Skip&Die. Toch worden jullie weinig gedraaid op de commerciële radiozenders. Heeft dit te maken met muzikale keuzes of zijn er andere factoren die meespelen?
Cata: "We hebben in Frankrijk in de tourbus onze eigen liedjes voorbij horen komen, maar ik het gevoel dat er in Nederland minder mogelijkheden zijn om met een klein label op die manier op de radio te komen. Commerciële zenders zijn gebaseerd op het verdienen van zoveel mogelijk geld. Het label betaalt de zender om zoveel mogelijk per uur gedraaid te worden. Nu zitten we bij een klein label en daardoor is het moeilijker om op de radio te komen, omdat ons label die airplay niet kan betalen."
Gino: 'Commerciële radio is voor mensen die werken of in de auto zitten en geconditioneerd worden tot het luisteren van een bepaald deuntje. De enige uitzondering is misschien radiostation NPO FunX. Er zijn wel meer zenders die vanuit een minder commercieel principe iets proberen, maar Nederland is ook te klein voor een bepaalde niche."
Cata: "We zijn misschien ook niet zo goed in commercieel nadenken. Een Amerikaanse artiest als Grimes is bijvoorbeeld ook corky en gebruikt geen standaard commerciële songstructuren. Waarom is zij wel wereldwijd bekend geworden en wij niet? Eigenlijk kunnen we wel praten over het systeem, maar misschien moeten we ook reflecteren op onszelf. Wat doen we niet? We kunnen wel jaren doorgaan, maar als er uiteindelijk niemand naar je kan luisteren omdat je niet de juiste stappen zet, dan zou dat nog wel eens onze ondergang kunnen worden."
Wat hebben jullie op muzikaal, maar ook op persoonlijk vlak van elkaar geleerd?
Cata: "Gino is supermuzikaal. Ik heb van Gino geleerd om anders naar muziek te luisteren. Ik heb bijvoorbeeld meer kennis gekregen van verschillende ritmes. In Gino’s persoonijkheid heb ik geleerd om meer in het nu te leven. Ik ben altijd heel erg bezig met de toekomst. Wat wil ik bereiken en hoe ga ik dat bereiken? En voor mijn gevoel weet Gino veel beter wat je uit dit moment kunt halen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet over de toekomst moet nadenken, maar als je ook een beetje van het nu kunt meenemen dan is dat goed voor je."
Gino: "Conceptueel nadenken. Dat is de superkracht van Cata. Elke keer als ik zelf iets ga maken dan denk ik: “Hoe zou Cata dit doen?” Ik ben pas met mijn eigen band begonnen en ik merk dat ik dan ook Cata’s stem in mijn hoofd hoor: “Oh ja, foto’s moet ik nog doen, dit, dat.” Je hebt de mogelijkheid om erover na te denken, dus waarom zou je dat dan niet doen? Sinds dat ik in deze band zit ben ik ook over de hele wereld geweest, dus ik heb leren vliegen. Ook heb ik van Cata geleerd om mensen kapot te scheuren en er helemaal niks meer van over te laten."