Interview: Skip & Die in High Definition Interview: Skip & Die in High Definition

“Ik ben momenteel bezig met langzaam lopen, om zo veel mogelijk frames per seconde in me op te nemen”

, Tekst: Marieke de Kruiff / Foto's: Anne-Marie Kok

Interview: Skip & Die in High Definition

“Ik ben momenteel bezig met langzaam lopen, om zo veel mogelijk frames per seconde in me op te nemen”

Tekst: Marieke de Kruiff / Foto's: Anne-Marie Kok ,

Hoeveel verschil je eigenlijk met je artistieke persoonlijkheid? Welke muzikale keuzes moet je maken om bekendheid te krijgen? Waar trek je de lijn als je superkritisch op je prestaties bent? Op 2 december 2016 spraken we in Metropool Hengelo openhartig met zangeres/kunstenares Cata.Pirata en drummer/gitarist Gino Bombrini van Skip&Die.

Ben je in het dagelijks leven een ander persoon dan je bent als artiest? Ben je als artiest een alter ego of meer een uitvergroting van jezelf?

Cata: "Ik vind het woord alter ego raar. Ik heb nooit het gevoel dat ik mezelf anders voordoe of dat ik een masker opdoe. Wel voel ik dat ik een ander stuk van mezelf meer de aandacht geef. Ik kan introvert zijn, maar ook heel extravert. Op het podium komt mijn extraverte persoonlijkheid veel meer naar voren dan op veel momenten off stage, maar het is altijd een 100% pure ik. Als ik naar Gino kijk, vind ik dat zijn karakter on stage of off stage in elkaar overvloeit. Terwijl mensen vaak tegen mijn zeggen: “In het dagelijks leven ben je rustig, maar op het podium ben je een beest.”

Gino: "Als ik opkom voelt het voor mij als een ring en the game is on. Ik wil op zo’n moment ook echt iets laten zien. Nee, bij mij kun je niet veel contrast zien. Het is ook een andere rol die we bewust vervullen. Cata is the front, dus de focus moet ook voornamelijk daar zijn."

In Nederland zijn er mensen die zich verheugen op een Skip&Die concert. Nagenoeg iedereen die jullie ziet is positief over Skip&Die. Toch worden jullie weinig gedraaid op de commerciële radiozenders. Heeft dit te maken met muzikale keuzes of zijn er andere factoren die meespelen?

Cata: "We hebben in Frankrijk in de tourbus onze eigen liedjes voorbij horen komen, maar ik het gevoel dat er in Nederland minder mogelijkheden zijn om met een klein label op die manier op de radio te komen. Commerciële zenders zijn gebaseerd op het verdienen van zoveel mogelijk geld. Het label betaalt de zender om zoveel mogelijk per uur gedraaid te worden. Nu zitten we bij een klein label en daardoor is het moeilijker om op de radio te komen, omdat ons label die airplay niet kan betalen."

Gino: 'Commerciële radio is voor mensen die werken of in de auto zitten en geconditioneerd worden tot het luisteren van een bepaald deuntje. De enige uitzondering is misschien radiostation NPO FunX. Er zijn wel meer zenders die vanuit een minder commercieel principe iets proberen, maar Nederland is ook te klein voor een bepaalde niche."

Cata: "We zijn misschien ook niet zo goed in commercieel nadenken. Een Amerikaanse artiest als Grimes is bijvoorbeeld ook corky en gebruikt geen standaard commerciële songstructuren. Waarom is zij wel wereldwijd bekend geworden en wij niet? Eigenlijk kunnen we wel praten over het systeem, maar misschien moeten we ook reflecteren op onszelf. Wat doen we niet? We kunnen wel jaren doorgaan, maar als er uiteindelijk niemand naar je kan luisteren omdat je niet de juiste stappen zet, dan zou dat nog wel eens onze ondergang kunnen worden."

Wat hebben jullie op muzikaal, maar ook op persoonlijk vlak van elkaar geleerd?

Cata: "Gino is supermuzikaal. Ik heb van Gino geleerd om anders naar muziek te luisteren. Ik heb bijvoorbeeld meer kennis gekregen van verschillende ritmes. In Gino’s persoonijkheid heb ik geleerd om meer in het nu te leven. Ik ben altijd heel erg bezig met de toekomst. Wat wil ik bereiken en hoe ga ik dat bereiken? En voor mijn gevoel weet Gino veel beter wat je uit dit moment kunt halen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet over de toekomst moet nadenken, maar als je ook een beetje van het nu kunt meenemen dan is dat goed voor je."

Gino: "Conceptueel nadenken. Dat is de superkracht van Cata. Elke keer als ik zelf iets ga maken dan denk ik: “Hoe zou Cata dit doen?” Ik ben pas met mijn eigen band begonnen en ik merk dat ik dan ook Cata’s stem in mijn hoofd hoor: “Oh ja, foto’s moet ik nog doen, dit, dat.” Je hebt de mogelijkheid om erover na te denken, dus waarom zou je dat dan niet doen? Sinds dat ik in deze band zit ben ik ook over de hele wereld geweest, dus ik heb leren vliegen. Ook heb ik van Cata geleerd om mensen kapot te scheuren en er helemaal niks meer van over te laten."

Waar zoek naast het maken van muziek nog meer de spanning, de kleuren, en het leven op?

Gino: "Ik vind het in alles. Het gaat erom hoe je naar dingen kijkt. Ik ben momenteel bezig met langzaam lopen, om zo veel mogelijk frames per second in me op te nemen. Dan zie je pas in high definition. Mediteren vind ik ook heel erg belangrijk. Inspiratie vind ik in kleine momenten zoals familie opzoeken, de kindjes van mijn zusje zien, met mijn vader praten en met mijn moeder bellen. Mensen om me heen hebben vind ik echt belangrijk. Maar ook creëer ik momenten voor mezelf om creatief te zijn. Niet nadenken, maar jezelf verbazen in de dingen die je doet."

Cata: "Ik ben liever voor mezelf geworden. Voor het eerst heb ik meer stabiliteit in mijn leven. Ik heb altijd obsessies gehad, waar ik iets mee moest bereiken. Ik had het gevoel dat ik niet goed genoeg was. Die prestatiedrang wierp voor mij al blokkades op, voordat ik ooit aan iets kon beginnen. Nu heb ik voor het eerst hobby’s. Ik zit op gitaarles en op paaldansen en ik vind het gewoon leuk. Het klinkt als iets kleins, maar voor mijn leven is het heel erg belangrijk.
Als we het over verschillende fases hebben: ik heb nu wel weer zin om een hele heftige tour aan te gaan. Ik wil weer naar buiten. Ik heb die stabiliteit opgebouwd en nu heb ik zin om de wereld weer te zien. Iedere keer is er een nieuw focuspunt. Maar je hebt het één nodig om het andere weer te kunnen doen. Het is een Yin-Yang. Ik heb weer zin om de wereld te leren kennen. Hoe meer je leert kennen, hoe meer je openstaat voor andere gedachtegangen. Dat is belangrijk, vooral in deze tijd waar iedereen alleen maar deuren aan het sluiten is. Eigenlijk zouden we alle deuren, alle grenzen en alle poorten moeten openmaken."

nu op 3voor12