Cd-recensie: Dress Up Dolls - In Store

Noord-Hollands trio ruikt aan het grote werk

tekst: Hans van der Maas ,

Een nieuwe frisse rock-EP ligt in de (digitale) winkels: In Store van Dress Up Dolls. 3VOOR12/Noord-Holland het schijfje aan een kritische luisterbeurt.

Een nieuwe frisse rock-EP ligt in de (digitale) winkels. Toepasselijke titel: In Store van het Noord-Hollandse trio Dress Up Dolls. Een puike plaat met zes nummers, waarmee de Dolls aan het grote werk ruiken. Tijd voor een kritische luisterbeurt. Conclusie: de Dress Up Dolls zijn goed op weg.

Hoewel ze slechts met z’n drieën zijn, produceren Daan Stam (gitaar en zang), Aris Rem (basgitaar en backing vocals) en Yoram van de Reep (drums) een aangename pot rockgeluid. De EP opent in Make Me Sway met een swingende drum, waarna de gitaar en bas de ‘gaten’ opvullen. De melodie stuwt het nummer voort tot een aanstekelijke rocksong dat lekker lang in je hoofd blijft hangen. Dat geldt minder voor On The Taking, dat het vooral van de power moet hebben. Houd je hoofd maar eens stil.

In Running klinkt Dress Up Dolls, zeker in het intro, naar de klanken van blueslegende Stevie Ray Vaughn en dat mogen de heren als een compliment ervaren. Er is nog wel een weg te gaan, zeker, maar de basis voor een stevige plaats in het rockcircuit zit er, getuige dit nummer zeker in. Helaas valt die euforie wat weg bij het vierde nummer, Dirty Bitch. Een wat eendimensionale rocksong, waarin de goede bedoelingen hoorbaar zijn, maar ook dat het niet helemaal is gelukt. Te weinig spanning en overtuiging. Een smetje; ach, we vergeven het ze.

Vooral omdat de Dolls zich met het vijfde nummer goed herpakken. My Name laat een prettig geluid horen, hoewel de zang net langs de lijn van zuiver lijkt te schuren, maar dat heeft ook wel weer zijn charme. Het zij de heren vergeven. Het nummer staat verder als een huis. Aan dat huis kan best nog wat worden verbeterd, maar Dress Up Dolls is zeker goed op weg. De EP In Store eindigt met het nummer (Fade Out), dat begint, 44 seconden duurt en daarna wordt weggedraaid. Geintje dus. Een puike EP!

Cijfer: 7
Dress Up Dolls - In Store (eigen beheer)