De laatste der Mohikanen (8): platenzaken in Nederland De laatste der Mohikanen (8): platenzaken in Nederland

Elpee, Groningen: “Wij doen aan pop, niet aan poen”

, Eelco Couvreur

De laatste der Mohikanen (8): platenzaken in Nederland

Elpee, Groningen: “Wij doen aan pop, niet aan poen”

Eelco Couvreur ,

Eenvoudiger kan bijna niet, maar de Post-its in de Groningse platenzaak Elpee doen hun werk uiterst effectief. Wie de wand met cd’s bestudeerd, stuit op briefjes met zinnen als: ‘plaat die The Strokes na Is This It hadden moeten maken’ en ‘leukste plaat van het jaar tot nu toe’. De aandacht van de fans van de Amerikaanse rockers is in ieder geval gewekt.

Elpee, Groningen: “Wij doen aan pop, niet aan poen”

Eenvoudiger kan bijna niet, maar de Post-its in de Groningse platenzaak Elpee doen hun werk uiterst effectief. Wie de wand met cd’s bestudeert, stuit op briefjes met zinnen als: ‘plaat die The Strokes na Is This It hadden moeten maken’ en ‘leukste plaat van het jaar tot nu toe’. De aandacht van de fans van de Amerikaanse rockers is in ieder geval gewekt. Wedden dat die gaan luisteren naar de nieuwe van The Soft Pack? In de serie Laatste Der Mohikanen belichten we het uistervende ras van platenboeren in Nederland. Wie van metal, vinyl en veelzeggende Post-its houdt, moet naar Groningen.

Volgende Post-it over The Wild Hunt van The Tallest Man On Earth: ‘Zweedse jongeman-met-gitaar ‘sensatie’die vele gevoelige snaren raakt met zijn jonge Dylan-achtige stem en liedjes’. “Ik was ooit in San Francisco en daar zag ik ook van die briefjes op platen geplakt,”vertelt Jan Gorter, een van de twee eigenaren van Elpee. “Verder heb ik ze nooit ergens gezien, terwijl het toch een vrij simpel idee is.” Mede-uitbater Jan Kooi valt hem bij: “Het is vooral een service naar onze klanten toe. Als je op zoek bent naar nieuwe muziek, is het handig om te weten in welke richting je moet zoeken. Maar we maken vooral briefjes voor dingen die we zelf ook echt goed vinden.”

De geschiedenis van Elpee gaat terug tot in jaren ’70, toen het nog een winkelketen was met filialen in onder andere Den Bosch en Enschede. “Elpee is van oudsher een plek voor alternatieve muziek,” vervolgt Kooi. “Maar op een gegeven moment ging de eigenaar er met al het geld vandoor, richting een kibboets in Israël.” En dus kwam er een einde aan Elpee in de gekende vorm. Het filiaal in Groningen echter, bleef dankzij een nieuwe eigenaar overeind. “Jan en ik zijn allebei als personeelsleden hier begonnen, vijf jaar geleden hebben we samen de boel overgenomen.”

Ondanks het feit dat de verkooppiek van het cd-tijdperk zijn hoogste top toen al had bereikt, stapten Kooi en Gorter er destijds vol vertrouwen in. “Ik zei het vroeger al en ik blijf het zeggen: er zullen altijd mensen zijn die een fysiek muziekproduct willen kopen. De LP zal blijven bestaan, daar ben ik van overtuigd. Als je bang bent dat de fysieke plaat gaat verdwijnen, kan je er beter mee stoppen. Natuurlijk worden wij geen miljonair, maar we kunnen er prima van rond komen. En uiteindelijk is het ook de liefde voor de muziek die er voor zorgt dat ik nog steeds elke dag met plezier naar mijn werk ga.”

Naast hippe bands als The Black Keys, Holy Fuck, The Gaslight Anthem en Harlem staat de winkel in de Oosterstraat vooral bekend om zijn uitgebreide metalcollectie. “We hebben in de loop der jaren wel een naam opgebouwd. Je moet een balans zoeken tussen wat je zelf goed vindt en wat de mensen willen. We kiezen er bewust voor om geen top-40 in onze winkel te verkopen, maar de nieuwe plaat van Coldplay kan je hier echt wel krijgen.”Ook de backstock is imposant, alle belangrijke namen van The Beatles tot aan Led Zeppelin zijn er te vinden. “Klassiekers moeten er altijd zijn,”stelt Kooi. “Als we alleen metal zouden verkopen kunnen we de tent snel sluiten."

"Je moet niet vergeten dat Groningen een studentenstad is. Studenten willen meer dan alleen metal, en zij zorgen er voor dat er telkens een nieuwe groep klanten bij komt.” Kooi heeft in de loop der jaren wel een duidelijke kentering in het koopgedrag waargenomen. “Vroeger kochten de mensen drie cd’s voor € 25,-, nu gaan ze met tien exemplaren van € 3,- naar huis. Het is ook een kwestie van slim inkopen. Als wij bij Sony Nederland een album willen hebben, kost ons dat € 13,50 exclusief BTW. Dat is natuurlijk niet te doen. Daarom kijken we veel naar Amerika en Engeland. De pond die nu laag staat, dat soort zaken. We willen muziek tegen een redelijke prijs aanbieden.” En inderdaad, Congratulations van MGMT bijvoorbeeld, staat voor een rechtvaardig tarief in de schappen. En wat zegt de Post-it? ‘Zeer verrassende nieuwe MGMT cd. Vergeet de hitjes, hier jaren ’60 sunshine pop ergens tussen The Mamas & the Papas en meer experimentele zweefpop. Wij vinden ‘m verrassend leuk’.

nu op 3voor12