Splendid. Wie kent ze niet in Den Haag? Al 20 jaar brengt de band heerlijke vrolijke vibes. Van jonge blowende surfdudes naar de tent afbreken op Lowlands en nog steeds niet klaar met het brengen van zonneschijn. Maar hoe is het allemaal gelopen? Met het achtste album onderweg halen we met frontman en nachtburgemeester Pat Smith en saxofonist Bart Goderie in hun oefenruimte in het oude Diakonessenhuis in Voorburg herinneringen op, kijken we naar de veranderingen in het muzikale landschap, maar ook naar de toekomst.

Het is een lange periode stil geweest rondom Splendid. Dat duurde tot de band in september van het afgelopen jaar opeens de singles ‘Push’ en ‘Tricks’ dropte. Het laatst uitgebrachte Splendid album, 7 Kings, stamt alweer uit 2018, waarna nog wel wat festivalshows plaatsvonden in dat jaar en in 2019. Toen was het tijd voor een break. “Corona was eigenlijk een geluk bij een ongeluk,” zegt Pat. De band moest hun vaste studio aan de Uilenbomen uit en ze konden niet met acht tot tien man in een ruimte bij elkaar zitten. “Toen hebben we letterlijk een jaar niet gespeeld, terwijl we wel liedjes hadden gemaakt in 2019. Door de break hadden we tijd om het te gaan missen.” En dat is gebeurd.

“Dat verhuizen was eigenlijk wel goed, zo blijf je niet in die oude energie hangen,” vertelt Pat. “Het brengt nieuwe energie en je hebt het gemist. Daarom zijn we maar aan het achtste album begonnen en dat begint nu vorm te krijgen. De release komt als het af is, er is geen datum.” In november 2022, vier jaar na de laatste keer, speelde Splendid in een uitverkocht PAARD. Pat: “We dachten, laten we het maar ver van te voren aankondigen, ik hoop dat ze nog komen. Toen was het binnen 48 uur helemaal uitverkocht. Huh?!” De band vertelt enthousiast over de PAARD show en verbaast zich over de hele batterij aan kids en jongeren vooraan die meezongen en ook de pit in sprongen. Bart: “We hebben de generatie gewoon overbrugd. Er stond een jonge gozer in het PAARD met een Splendid t-shirt uit 2008 ofzo. Ik vroeg waar die dat t-shirt vandaan had, bleek die van zijn pa te komen.”

“Ik heb het idee dat we aan ons tweede leven zijn begonnen,” vertelt Bart. “Via onze nieuwe boeker zijn we ook in een net iets andere, minder pusherige wereld terecht gekomen.” In de drukke jaren 2011, 2012 en 2013 deed de band naar eigen zeggen echt alles wat gevraagd werd. Door het succes kwamen er vanuit meerdere partijen verwachtingen en verplichtingen die de band graag aanging. Tijdens corona werd door welbekende problemen het halve roster ontslagen bij vorige boeker Agents After All en was de band boekerloos. Sinds kort gaat de band in zee met Greenhouse Talent. Pat: “We hebben gewoon een hele gerichte missie, wat anders als daarvoor. Bij Agents After All stonden we toch een beetje op een subroster: daar heb je de A-acts en wij werden erbij verkocht als subact. Dat was een andere manier van instappen. Wat Greenhouse heel goed doet is heel gewogen checken: dit zijn jullie data van de laatste tour, dit is wat jullie hebben verkocht en op basis daarvan maken we een plan.” In februari start de clubtour met de bewust gekozen naam: Peekaboo! “We zijn er nog!” Klaar voor nieuwe avonturen."

Het allereerste begin

Het grote avontuur begon meer dan 20 jaar geleden, voordat Splendid Splendid was, met een jamsessie in de Cremers, waar veel bandleden regelmatig te vinden waren. “Ik weet nog dat ik daarvoor uitgenodigd was, want de drummer kende ik van surfwedstrijden,” vertelt Pat. “Hij had gevraagd: ‘We spelen in de Cremers en je doet toch MC-en? Kan je niet een keer bij ons komen rappen? Wij maken funk hiphop dingen, soms met hier en daar wat reggae erin.’ Ze waren heel funky, heel reggae, met jams van 3,5 uur. Er stond een jongen die spoken word doet en ik dacht ‘daar ga ik toch niet aan mee doen?!’, ik voelde het gewoon niet. Met mijn capuchon op zat ik achter de gokkast en kreeg ik de mic in mijn handen gedrukt. Toen ging ik rappen en vonden de mensen het opeens heel leuk.”

Eerst heette de band Cruise Control (drums, bas, gitaar en toetsen),. Toen Pat, Bart en de rest erbij kwamen, werd het Pacific Vibrations. De allereerste show als Splendid was in 2002 tijdens de Haagse Popweek in de foyer van theater Diligentia. Toen speelde de band alleen nog jams en improvisaties. Pat: “We hadden de hele dag in de Cremers gezeten en biertjes zitten drinken, dat mocht toen nog tegelijkertijd. Dus we liepen met wat spullen naar Diligentia toe en toen gingen we beginnen. We hadden wel een soort van gerepeteerd wat we zouden gaan doen, maar dat liep helemaal de mist in; iedereen zat op een andere zender. Toen stonden we daar en zeiden ze: ‘jongens, we gaan ermee stoppen.’ Maar nee, nu komt het echte liedje! ‘Nee nee nee, het is klaar.’ Dat was echt een topbegin, alle schuiven naar beneden. Dat hadden we helemaal zelf verziekt. Toen dachten we misschien moeten we nu wat liedjes gaan maken.” En zo geschiedde.

De band oefende toen bij Henk Koorn van Hallo Venray in zo’n hok waar je na een kwartier elkaars zweet kon happen. Ze mochten in de andere ruimte opnemen, toen nog op cassette, en vonden vriend Sven Figee, nu van Sven Hammond, zo gek om het op te nemen. Bart: “Toen hebben we een dag in die ruimte gezeten, keihard zitten blowen. We hadden drie of vier nummers opgenomen en toen zei Sven in een keer ‘kuuuuuuuttt, ik heb niet gesaved, hij heeft een crash!’ De volgende dag hebben we de nummers weer opgenomen en heeft hij het in een dag gemixt. Het is zoals het is, klinkt superlekker. Toen hadden we binnen drie dagen een album (Splendid uit 2004, red.)” Pat: “Ik kan me wel storen aan mijn eigen soort stemgeluid of manier van zingen. Compleet out of the blue vanuit jammen, snel teksten maken, volgens mij op die dagen zelf ook nog.” “Het stelde eigenlijk niet zoveel voor,” vult Bart aan. “Vooral heel veel lol hebben met elkaar.”

Splendid in 2003

Discografie

2004 Splendid
2006 Rebirth
2009 Life Is Splendid
2011 Connect Back To The Stars
2013 Sun Beats Down
2015 The Good Life
2018 7 Kings

Kilometers maken

Het begin van de jaren 00 was een vrije tijd volgens de band. Er waren heel wat plekken om te kunnen spelen. Bart: “Dan hadden we weer een vriendje die werkte daar, dan weer een vriendje die werkte daar. Die vroegen of we dan daar een keer konden spelen.” De band vertelt dat ze zo op veel plekken hebben gespeeld. Pat: “Ik surf en muziek en surfen zijn een soort van versmolten. Veel mensen die surfen doen ook iets anders creatiefs.” Zo kwam de band op allerlei surffestivals. Ook in Frankrijk waar veel surfcamps zaten. Pat deed mee aan surfwedstrijden en had een sponsor, Quicksilver, waarvan het Europese hoofdkantoor in Frankrijk zit. Zij hadden een band nodig. “Zaten we in een grote villa met allerlei surfmeisjes die bekend waren, zaten ze daar met halve krakers,” lacht Pat. “Beetje surfen en gaan. Het was hartstikke leuk.” Toen was nog niet alles geregeld, maar er was altijd wel iemand in de buurt die dan een busje had die de spullen wilde rijden.

Met wat kilometers op de teller ging de band op zoek naar een boeker. In 2005 was er een speciaal jubileum voor toenmalig koningin Beatrix waarvoor de band een cover kon maken van het Wilhelmus. Platenmaatschappij Xplo Music uit Rotterdam wilde dat wel uitbrengen. De cover werd opgepikt door Vara Laat, de voorloper van de Wereld Draait Door. Pat: “Toen stonden we daar moeilijk zenuwachtig, want alles was strak geregeld. Zo waren wij helemaal niet.” Het ging goed. En nog belangrijker: er kwamen reacties op. Via Boombax, de boeker destijds, kwam na een paar jaar de vraag of Splendid in het voorprogramma van Madness wilde spelen in de Heineken Music Hall. Natuurlijk! Pat: “Toen hebben we platenlabels uitgenodigd, waaronder PIAS. Toen dachten zij kicken, laten we wat gaan doen. We zijn gaan onderhandelen en uiteindelijk kregen we een 360 deal, als ik het nu onder de loep neem.”

Met de platendeal op zak was het tijd om aan een nieuw album te gaan werken. De band had net de eigen studio gevonden aan de Uilenbomen en was aan de slag gegaan met Robin Veldman, die net had meegewerkt aan een plaat van Caro Emerald. Bart: “Die gasten van PIAS dachten volgens mij: dat is een goede gast! Dus die begonnen ook dat weer een beetje te pushen. Uiteindelijk kregen we het boekingskantoor Agents After All erbij. Die hebben alleen maar topacts in hun stal zitten. Zij hebben de ingangen bij Lowlands en al die grote festivals.” Pat vult aan: “Maar dan moet er wel wat aan de hand zijn, je komt er niet zomaar. Ook al zit je bij PIAS. We hadden die tijd gewoon mazzel. We kregen als tip van PIAS om bij Ongekend Talent de single ‘Again’ te uploaden. Dat hebben we gedaan. Toen werden we 3FM Serious Talent en dan mag je overal waar 3FM dingen organiseert komen opdraven. En toen ging het hard!”

Splendid tijdens een van de surfcamps in Frankrijk

"Dus jullie zijn een hele witte reggaeband?"

De eerste keer bij Giel op 3FM herinneren de heren zich nog goed. “Ik weet nog dat daar een gozer zat met zijn piano, die werd na drie seconden weggestuurd,” vertelt Bart. “Die gozer begon te zingen en Giel vroeg wat vond je er zelf van, dus die kwam huilend naar buiten. We dachten fuck…” En toen moest de band nog naar binnen. Pat: “Giel begon eerst met de meisjes te praten. We hadden toen Janneke Nijenhuis en Linda van Leeuwen als backing vocalisten. Daar begon hij schunnige opmerkingen tegen te maken. Als je dat nu zou doen dan hang je gelijk aan de grootste boom. De hele tijd stond een Bob Marley muziekje aan, beetje dissend. ‘Dus jullie zijn een hele witte reggae band?’ vroeg Giel. Hij was alleen even vergeten dat wij eigenlijk een punkband zijn en dat we reggae spelen in een punktempo. Toen werden we naar de gang gestuurd en hoorde hij dat het wel andere koek was. 'Die gasten laten zich niet gek maken door slap en dom geouwehoer van mij.' En toen werd het heel positief. Zo’n moment kan je maken of breken.”

Wat de band ook maakte was een goede cover die een must was bij het programma op 3FM. Daardoor mochten ze vaker terug komen. Bart: “Wij nailden die cover altijd op onze eigen manier. Dus Giel had ook meteen zoiets van fuck… Als ik die band vraag dan krijg ik en hun eigen muziek en een cover die goed klinkt. Dan heb ik wat om over te lullen het eerste uur dat ze er zijn. Zo werkt dat natuurlijk ook wel weer.”

Om de volgende stap te zetten heeft de band een tikkie water bij de wijn gedaan: niet meer nummers tien minuten langer maken met jams en acht solo’s toevoegen, waar ze wel van houden, maar focussen op kop, middenstuk en staart. Bart: “We zijn op die manier een beetje meegegroeid in die professionaliteit en op een gegeven moment merk je dan dat heel veel festivals je dan gaan vragen voor een tijdslot wat ligt op het moment dat iedereen net een bakkie op heeft. 45 minuten een vaste set met high energy van kop tot staart die gewoon klopt. Ze moeten ervan uit kunnen gaan dat je kwaliteit levert en dat ze van je op aan kunnen: dat je op tijd bent, je set afwerkt, je houdt aan de ombouw tijd. Op een gegeven moment wordt alles steeds professioneler, ook omdat je er al jarenlang op hebt kunnen oefenen. We hebben de tijd gehad om dat rustig op te bouwen.”

Pat bij Radio 538

Lowlands

Het harde werk en vele spelen wierp zijn vruchten af. Maar volgens Pat speelt geluk ook een rol als je ertussen wil komen. “We hadden geluk dat ‘Again’ een goed lied werd, we hadden geluk dat we lekker lagen bij 3FM en bij Radio 1 en 2 en dat de liveshows helemaal kapot gingen.” ‘Again’ was een van de singles van Connect Back To The Stars, het album waarna volgens de band achter elkaar shows kwamen in zowel binnen- als buitenland. “Ik weet nog wel dat we op een gegeven moment ergens op een festival stonden en dat onze boeker zei ‘ik heb een verrassing voor jullie’,” vertelt Bart. “Hij had zo’n gebakdoos meegenomen toen we net het podium afkwamen. Trokken we die deksel van die doos omhoog, zaten er opeens dertig van die kleine petit fourtjes in met Lowlands 2012 erop. Toen waren we heel blij.”

En toen stond Splendid op Lowlands 2012 tijdens de heetste dag ooit met zo’n 52 graden op de thermometer in de toen nog open Lima. “We speelden zondag om 13.00 uur en we dachten echt van, leuk als er 500 a 600 man staat op Lowlands, maar wie kent ons nou? Toen stond het echt van voor naar achter helemaal afgeladen!” zegt Pat. Bart vult aan: “Er was zelfs een luchtfoto, gemaakt door een helikopter want je had nog geen drones, en die was op het tijdstip waarop wij speelden gemaakt. Daarop zag je dus die tenten en dan zag je die plek waar wij moesten spelen, helemaal vol.”

Een ander memorabel festivalmoment is voor Pat een optreden in de Vodafone Arena op Sziget in Hongarije, waar zo’n 10.000 man in kan. Pat: “Die dag voordat wij moesten spelen gingen we kijken bij Dotan en toen stonden er 400 man in een intens grote tent. Toen dachten we kut… staan we hier in Hongarije, wie kent ons nou. Vijf minuten voordat we moesten spelen keken we die zaal in, helemaal niemand. Een minuut voor die show hoor ik dat die hele zaal vol staat. Huh? Was het toegangshek van die zaal nog dicht. Het stond helemaal afgeladen vol. Krijg nog steeds kippenvel als ik terugdenk aan dat moment. Van een domper naar wow, so sick.”

Bart: “Ik vind het mooi als mensen je nummers niet kennen, maar wel komen kijken en dat ze na twee nummers dingen staan mee te zingen omdat ze door hebben hoe het nummer gaat. Dan gaat het soms niet meer om de liedjes, maar om de energie die je overdraagt aan het publiek. Dat het publiek het kicken vindt om mee te maken.

Splendid op Lowlands 2012

Keerzijde

Na vele jaren alles doen en geven voor Splendid begon het minder leuk te worden. Het werd een routine en dingen werden op de automatische piloot gedaan. “Dan ga je maar de tijd doden met zuipen, blowen en broodjes bal eten,” zegt Pat. “Ik heb altijd veel gesport, dus het is niet geëscaleerd om het maar zo te zeggen. Maar leuk is het dan niet meer.” Splendid neemt veel tijd en energie in beslag. Mensen in de band hebben daarnaast een baan en zijn dan in het weekend ook niet thuis. “Dat trekt z’n wissel op allerlei thuissituaties. Als je dan voor de zoveelste keer ergens staat en dan merk je dat wel,” vult Bart aan. “Soms sta je ook op festivals tussen Maan en Bizzey, niets ten nadele van deze artiesten, die met een tape spelen, waar jij als band tussen staat. En dan staat er publiek voor je neus dat daar niet op zit te wachten. Je doet het, maar dan word je wel heel kritisch: willen we dit dan wel? Willen we elk festival gaan doen? Niet om arrogant te zijn, maar op een gegeven moment heb je het dan wel gezien.”

“Op een gegeven moment zit je op een bepaalde winning streak en die wil je niet meer loslaten, dat is bijna verslavend,” gaat Pat verder. “Daar wordt het ook krampachtig van, terwijl muziek dat helemaal niet is. Onze muziek en algehele vibe al helemaal niet. Alleen maar omdat er dan aan je getrokken wordt.” Daarom besloot de band in 2018 nog een album te maken, 7 Kings, om er zo even een streep doorheen te zetten. Vandaar ook het logo: zes streepjes met de zevende streep er doorheen. En toen was er rust.

Splendid 2023 crew

Social Media

Halverwege het interview komt Jort Goderie, saxofonist en broer van Bart, binnen en het gesprek gaat al snel over social media, wat vroeger geen rol speelde. Bart: “Er is een hoop veranderd, maar een waardeoordeel eraan hangen of het minder is of beter is, kan ik niet. We zijn zo in die stream opgegaan, we maken deel uit van een bepaald tijdsgewricht. Op een gegeven moment zie je dat een andere generatie zich weer op andere dingen concentreren, zoals het algoritme goed houden.” Tegenwoordig helpt alle content mee om een product aan de man te brengen, veel instant bevrediging en korte snippets. Hoe beter je zichtbaar bent, hoe meer betrokkenheid, hoe groter je merk. “Begin 2000 waren we al blij met een interview in de krant,” merkt Jort op.    

Toch heeft de band verschillende fratsen uitgehaald die het nu goed zouden doen op social media. In 2006 zijn Bart en Jort opgepakt tijdens de verjaardag van Jort voor het wildplakken van posters ter promotie van een show in het PAARD. “Ik zie die wout nog steeds binnen komen,” lacht Jort. “ ‘Wil de heer Goderie met ons meelopen?’ Wij: welke? ‘Zit je me nou te dollen?’ Nee, welke? Die agent loopt naar buiten, waarschijnlijk om de ID te checken, komt terug: ‘Wil de heer B. Goderie meelopen?’ Natuurlijk!”

Ook is de band een keer gevolgd door The Box (muziekzender uit de tijd van TMF en MTV). Met een ladder liepen ze door de stad om de balkonnetjes op de eerste verdieping van de Cremers een soort van te kraken voor een guerrilla show.

“Bij optredens doe ik bij het laatste nummer een saxofoonsolo,” vertelt Bart. “Dan is het een soort grap om bij al die locaties in een keer een plek te vinden waar ik tevoorschijn kan poppen. Zo stond ik een keer aan de andere kant van de zaal op een toren, of kwam ik uit het toilet lopen. Ook ben ik wel eens bijna gespiest door een fiets toen ik met een salto in de gracht sprong. Wat ik dronken vervolgens nog een keer deed.” Toch vinden de heren het fijn dat niet alles gefilmd is, zeker de dronken slechte shows. “Om dat te voorkomen vragen we nu om wortels en hummus bij de show,” grapt Pat. As if…

PAARD show gemist? Splendid speelt op 20 mei 2023 in het Zuiderpark Theater, meer info en tickets vind je hier.