De Jeugd van Tegenwoordig teert op verleden
Bij vlagen geniaal maar er is werk aan de winkel
De Jeugd van Tegenwoordig, de eeuwige muzikale eendagsvlieg, bestaat in 2015 tien jaar en dat moet uitgebreid gevierd worden. Na twee shows in de Heineken Music Hall, een hoop festivals en een nieuw album (‘Manon’) wordt het jubileumjaar afgesloten met een clubtour, waarbij het Paard van Troje natuurlijk niet werd overgeslagen. Het aantal keer dat De Jeugd de afgelopen tien jaar al in het Paard optrad, is inmiddels nog maar net op twee handen te tellen en ook de show van donderdag 3 december was binnen mum van tijd uitverkocht. Maar kan De Jeugd zich anno 2015 nog een beetje staande houden in de popzalen?
Bas Bron mixt de nummers allemaal netjes aan elkaar, wat helaas minder goed klinkt dan je zou verwachten. Het verschil in tempo is soms gewoon te groot en wanneer het tempo dan opeens snel omhoog of omlaag gaat, is dat storend en gaat het ten koste van de dansbaarheid. Sowieso is het geluid niet op zijn best vanavond: melodieën zijn niet goed van elkaar te onderscheiden en de teksten zijn amper te verstaan. De Jeugd van Tegenwoordig heeft geluk dat het een fanatiek publiek heeft dat alle woorden zonder moeite op kan dreunen.
Bij de groep zelf zit de stemming er in elk geval goed in; voor ultieme feesthit ‘Get Spanish’ wordt er wodka uitgedeeld om de sfeer nog wat extra te verhogen. Nadat Willie Wartaal twee meisjes vooraan echter vraagt hoe oud ze zijn (gillend: “zestien!”) zegt hij “ja, nu heb ik eigenlijk wel spijt”, en het ironische is dat hij het nog lijkt te menen ook. Is De Jeugd van Tegenwoordig dan echt volwassen geworden?
Natuurlijk moet ook jongste album ‘Manon’ aan bod komen. Helaas slaat het bij het eerste nummer hiervan gelijk dood. In vergelijking met al het andere materiaal is het erg traag en ja, misschien zelfs wel… saai? De Jeugd lijkt dit zelf ook door te hebben en propt alle nieuwe nummers die vanavond gespeeld worden dan ook achter elkaar, met single en hitje ‘Manon’ in het midden. ‘Zakmuitdeheup’ doet het nog wel aardig, maar bij ‘BPM69’, ‘Ik was een klootzak’ en ‘Lente in bed’ vindt het publiek het tijd om een biertje te halen.
De ‘Manon’-set wordt afgesloten met ‘Ze kan me wel schieten’, waarvan het einde wordt gemixt met het intro van ‘oude’ knaller ‘Gekke boys’. Ook hier is het jammer dat ‘Gekke boys’ niet zijn eigen intro krijgt, maar slechts het doel lijkt te hebben het publiek weer wakker te schudden na alle ‘Manon’-songs.