Op pad met de mannen van Plato Leiden tijdens Record Store Day 2015

Afterparty in Gebr. de Nobel

Marleen Stoker | Foto’s: Coen Bastiaanssen ,

Record Store Day: een van de mooiste grootschalige kleinschalige muziekevenementen. Zowel ervaren muzikanten als debutanten spelen over de hele wereld de platenzaken plat, en tussen de platenrekken en albumhoezen wordt gedanst. 3voor12 Den Haag loopt vandaag mee met de crew van Plato Leiden en zet de hoogtepunten voor je op een rij.

De plaat is weer hip
Dotan, Kensington, Taymir, Typhoon, John Coffey en Mister and Mississippi doen mee en ook kleinere bands maken vandaag hun entree in de Nederlandse platenzaken. Record Store Day is in het leven geroepen om het fysieke product te promoten. En dat wordt omarmd, want volgens Cedric van der Ploeg (22) van Plato Leiden zijn platen weer hip. “Mensen vinden het leuk om iets in hun hand te hebben, en dat is het ook. Je moet er echt de deur voor uit, je kunt het openklappen, en dat heeft zo zijn charme.” Voor Cedric geen gedownloade singletjes. “Als je tijd en geld investeert in het uitpluizen van tig platen, dan neem je ook echt de tijd om er daarna goed naar te luisteren. Al die iPhones in iPods, hartstikke leuk natuurlijk, maar het is ook erg vluchtig. Daarnaast is het in de winkel ook gewoon gezellig. Persoonlijk advies en een goed gesprek over muziek, wat wil je nog meer?”
 
Bomvol potentie: Faux Nom
Een zeer opvallend optreden vandaag is dat van Faux Nom, een trio dat live elektronische muziek maakt. Ze spelen alsof ze in hun oefenruimte aan het repeteren zijn en gaan helemaal op in hun eigen muziek. Op het eerste gezicht is dat indrukwekkend, maar na een nummer of twee is er toch behoefte aan interactie. Er worden maar vier nummers gespeeld. Later wordt de oorzaak hiervan blootgelegd: nog maar twee maanden geleden werd de band opgericht door Max Tilli, Frank Kars en Jules van Engelen. Dit is het eerste optreden dat ze geven. Ze zijn groen en onervaren, maar blinken nu al uit. Elektronische muziek is vooral populair onder jongeren, voor mensen van gemiddelde leeftijd soms ongrijpbaar. Faux Nom creëert met hun jazzy toetsen, catchy gitaarriffs en hippe beats echter een opstapje en toegankelijke setting om kennis te maken met het genre.
 
Sue the Night overtuigt de platenzaak niet
Sue the Night doet het licht uit in de Plato Leiden, maar komt in deze setting niet volledig tot haar recht. Een zeskoppige band met een brede sound in een middelgrote platenzaak wordt toch wat benauwd. Het geluid kon een stuk slechter, maar houdt de formatie niet overeind. Sue the Night maakt een mix van indiepop en de meer klassieke pop. De vergelijking met Fleetwood Mac wordt vaker gemaakt en daar is een goede reden voor: het koorgeluid, dat overigens erg zuiver is en goed wordt uitgevoerd. Het slagwerk voert de boventoon in hun liedjes, die goed aanslaan bij het publiek maar weinig afwisselend zijn. Iedereen kent 3FM Megahit ‘The Whale’, en daar sluiten ze hun instore dan ook mee af.
 
Afterparty in Gebr. de Nobel
Oké, de lichten zijn natuurlijk niet echt uitgegaan. Het personeel van Plato Leiden trekt zelf ook een biertje open en met vrienden, kennissen en nog een enkele bezoeker wordt er gedronken op weer een succesvolle editie van Record Store Day. “Ik werk hier al sinds mijn achttiende en ieder jaar opnieuw kijk ik uit naar deze dag. Het is misschien wel de leukste dag van het jaar. Het was weer geslaagd. De optredens waren vet en het was fijn om zo veel mensen te zien genieten van de sfeer, de muziek en het vinyl”, zegt Cedric. Men eet een gezamenlijk maaltje en daarna wandelt de groep richting het Leidse Gebr. de Nobel, dat pas sinds een paar maanden in bedrijf is. Daar vindt in samenwerking met de lokale vestigingen van Velvet en Plato de Record Store Day Afterparty plaats.

Sue the Night hoort gewoon op een podium
Ook Sue the Night staat hier op het podium in de grote zaal, waar ze een stuk meer ruimte hebben en daar ook gebruik van maken. Het geluid is groots en melancholisch. Het enthousiasme van de band overtreft de wat serieuze ondertoon van de muziek. De sfeer in de zaal is top. In tegenstelling tot de performance in de Plato lukt het de band hier wel om het publiek mee te slepen.
 
Geen blote voeten meer: The Miseries
De blote voetjes van singer-songwriter Tim Knol kennen we allemaal, maar dat hij een ruig randje krijgt wanneer hij zijn gympies aanhoudt, wisten we niet. Na drie minuten The Miseries is qua geluid de vergelijking met een band als blink-182 al makkelijk te maken. Knol is op de punktour en dat bevalt goed, al is het even wennen om hem met een elektrische gitaar in de weer te zien. De tracks zijn dynamisch, de riffs zijn simpel maar liggen prettig in het gehoor. Check hier de videoclip die ze begin dit jaar uitbrachten van hun nummer ‘Skinflint.’ De bezoekers van de afterparty vullen de kleine zaal tot de nok. Ondertussen wagen de Plato-gangers een dansje en bestellen nog steeds biertjes aan de bar, waarna ze zich ongetwijfeld zullen vergrijpen aan het Leidse nachtleven.
 
Ode aan een ander tijdperk
Record Store Day is op het eerste gezicht een doodgewoon evenement met bands die her en der een paar nummertjes komen doen, maar niets is minder waar. Als je kijkt naar een platenzaak zoals de Plato in Leiden kun je dat duidelijk zien. De medewerkers hebben hart voor de zaak en spreken met passie over de muziek die zij verkopen. Het is de enige dag in het jaar dat de platenwinkel stampvol met mensen staat. In ons digitale tijdperk zie je op de gezichten van velen vandaag een verlichte grijns. Record Store Day is een ode aan de goede oude tijd: urenlang door overvolle bakken met platen gaan,  je vingers over het vinyl laten glijden. Genieten van de plaat als product en niet als middel.