EP-recensie: Magnavox Radio - 'Made To Fly'

Vijf nummers met potentie

Tess van der Zwet ,

De band Magnavox Radio bracht dit jaar zijn debuut EP 'Mady To Fly' uit, na in de drie jaren die hieraan vooraf gingen vooral demo's te hebben opgenomen. De verzameling van vijf liedjes heeft een opvallend sfeervol indierockgeluid, welke echter nog wel voorzichtig met de kaasschaaf beroert moet worden.

Magnavox Radio is 'gewoon goed bezig' in het Nederlandse popcircuit. Naast de reguliere middelgrote speelgelegenheden, was de band in augustus van dit jaar 's nachts te gast in de studio van 3FM, waar het zichzelf presenteerde als een puike liveband. Dus hoe zit het met die EP? Vijf liedjes telt 'Made To Fly', allen van de radiovriendelijke lente. Opener 'Take us home' is een aanstekelijk, sfeervol nummer dat nieuwsgierig maakt naar de rest van de plaat. De koortjes klinken echter erg slordig en liggen niet lekker in het gehoor. Met de dynamiek zit het wel snor in deze band; er wordt gebouwd en afgebroken, vaart gemaakt en gas terug genomen. De staart van het nummer lijkt in niets meer op het aanstekelijke, vrolijke begin, maar eindigt daardoor wel lekker dramatisch.

'Safe and sound' begint zo'n beetje hetzelfde als de achtervolgingstrack in Bassie en Adriaan en de Verdwenen Kroon. Het kan een smaakkwestie zijn, maar dit synthesizergeluid is wel erg kazig. Dat is jammer, want dit nummer heeft wel degelijk potentie: het heeft een aardige hook en de gitaarpartijen zijn heerlijk onvoorspelbaar. Bovendien klinkt de zang in de hogere regionen bijna als Starsailor's James Walsh en raken de lage noten het keelgeluid van Bono.

Nummer drie, 'Made to fly', laat te lang op zich wachten, maar vervolgt wel met mooie zanglijnen en een bijpassende gitaarmelodie. De achtergrondvocalen zijn perfect op hun plek en dienen de luie zang zoals het hoort. Het titelnummer ontwikkelt zich gaandeweg tot een sterke, doch zweverige song met een volle sound. Dit verandert in het opvolgende nummer 'The bridge' in overdaad. Dit orenschijnlijk vrolijke 'niets aan de hand' nummer heeft iets teveel van het goede en lijkt het nummer op de plaat te zijn dat juist door zijn drukke aard wegvalt tegenover de rest. Afsluiter 'Treasure chest', welke ook bij 3FM werd gespeeld, begint als een catchy puberaal punknummer en staat hierdoor redelijk los van de rest van de EP. Dit nummer heeft echter wel het meeste karakter en het is duidelijk waarom de band ervoor heeft gekozen om zichzelf via de radio met dit nummer te profileren: het heeft simpelweg hitpotentie.

Kortom: 'Made To Fly' is een prima debuut EP, waaruit de gedrevenheid en het muzikaal vermogen van deze jonge band blijkt. De productie is prachtig, de muziek spannend en interessant en het zou best nog wel eens kunnen dat we op deze band zitten te wachten. Maar daarvoor moet Magnavox Radio alle nummers nog wel een paar keer tot op het bot ontleden en misschien wel het een en ander weglaten.

De EP 'Made To Fly' van Magnavox Radio is ook te beluisteren in de Haagse YouBox.