EP-recensie: Generate - ‘Engines’

Fijnzinnige grooves die je niet meer loslaten

Cok Jouvenaar ,

‘Engines’ van Generate is de eerste digitale EP-release van Antilounge. Gelijk een schot in de roos. Acht tracks die je als luisteraar meenemen naar een fictieve wereld. Met een beetje fantasie hoor, voel en ruik je de stad Den Haag binnen de context van Generate. Onderhoudend en opbouwend in de basis, maar gaandeweg naar een groove die je pakt.

Dit Haagse gevoel wordt nog extra benadrukt in de ondertitel van de Antilounge Bandcamp website. “These sounds are like the chaos that we see every day, everything that’s going on at once.” Fietsend door de Haagse binnenstad en zijn buitenwijken zie je niets anders dan opengebroken wegen, extra parkeerplaatsen die worden aangelegd in woonwijken vanwege het parkeerbeleid, je hoort het gekanker over het Spuiforum en de binnenlandse politiek. Den Haag in optima forma. ‘Engines’ van Generate past perfect in dit plaatje. Aan de ene kant de eenheid en aan de andere kant zo veelzijdig en zo breed mogelijk.

De EP begint ontspannen met ‘Deviance’ en gaat bijna vanzelfsprekend over in het kleurrijke en toegankelijke ‘Imagination’. Deze track laat goed het talent horen van Generate. Zo compleet mogelijk, een beetje freaky, maar met een uitermate swingend gevoel. Dit kruipt direct naar binnen bij de luisteraar en gaat er niet meer weg. Titelsong ‘Engines’ is een andere track waar de kwaliteiten van deze elektronicakunstenaar naar voren komen. Slepende beats die je over een ongeschuurde houten vloer laat schuiven. Alsof één van de leden van Kraftwerk bij je op visite komt.

‘Engines’ kent acht tracks waarbij de eerste vier de basis vormen van de EP. De andere vier tracks zijn gewaagde en spannende remixen. Er is niet gekozen voor zomaar wat opvulmateriaal. Nee, de uitvoeringen worden zeer divers en uiteenlopend aan de man gebracht. De Loyu cover van ‘Deviance’ is van uitzonderlijke schoonheid. Mede door de sprookjesachtige vrouwelijke declamatie die door deze mix heen sijpelt, doet je dit als luisteraar verlangen naar rust aan het Zuiderstrand met rode wijn binnen handbereik en een vleugje Bach op de achtergrond. De Roel Funcken mix van dezelfde track is weer van een heel ander kaliber. Een kleine vulkaanuitbarsting die je met veel geweld om de oren slaat en alle hoeken van de kamer laat zien. Zo lusten wij er nog wel één. ‘Relativity’ kent een Marsman remix en doet dit heel filmisch. Deze laat de Noordzee vanuit het Scheveningse strand met opwaartse kracht binnenkomen bij de luisteraar. Elektronica met een jazzfeel voor de gevorderde luisteraars onder de critici. Het experiment wordt niet geschuwd, eerder omarmt.

Het is duidelijk dat er veel zorg en met veel zelfverzekerdheid aan het vervolg op de tien Antilounge compilaties is gewerkt. Artwork dat in het oog springt door de prachtige pastelkleuren in combinatie met het beeld. Een EP die niet alleen als één geheel maar ook in losse tracks prima valt te beluisteren. Antilounge maakt zijn naam van ‘ontdekker van Haagse elektronica goden’ helemaal waar.