JARA over het conservatorium, singer-songwriters en hun EP JARA over het conservatorium, singer-songwriters en hun EP

Jara: "Onze muziek is goed, maar ik moet er wel in gaan geloven."

, Willemijn de Koning | Foto's: Jan Rijk

JARA over het conservatorium, singer-songwriters en hun EP

Jara: "Onze muziek is goed, maar ik moet er wel in gaan geloven."

Willemijn de Koning | Foto's: Jan Rijk ,

Alle vier de bandleden komen van het conservatorium, maar ieder van een andere. Uiteindelijk maakt dat niet uit, want deze vier jonge muzikanten vormen samen JARA. Af en toe treedt Jara ook alleen op, als singer-songwriter, maar dat is niet zoals Jara zichzelf neer wil zetten; ze heeft immers een band. “Elke singer-songwriter op een groot optreden speelt met een band, maar als je dat doet, ziet het publiek je niet meer als een singer-songwriter. Door programma’s als ‘De beste singer-songwriter van Nederland’ zien mensen singer-songwriter als een genre, maar dat is het niet. Het is gewoon iemand die de liedjes schrijft, en die heeft elke band.”

Toch is het dankzij programma’s zoals DBSSW dat deze muziekformatie populair is. Jara en haar bandleden staan sceptisch tegenover deelname aan zo’n talentenjacht. “Ik weet dat die commerciële dingen je ver kunnen brengen, maar ik ben ook bang dat als je daaraan mee doet, er iets van je afgepakt wordt. Je zal dan ook altijd diegene blijven van dat programma. Maar toch kan het ook goed uitpakken, want ik heb laatst Rogier Pelgrim ontmoet, die ook aan DBSSW heeft meegedaan, en hij is echt heel goed.” 


Maar met goed zijn alleen kom je er niet, en dat weten de bandleden van Jara ook. “Het ligt aan de persoon of hij of zij het voor elkaar krijgt om een goede band bij elkaar te zoeken, goede muziek te maken en zichzelf kan promoten. Want je bent er gewoon nog niet als je alleen goede muziek kan maken op je kamertje.” Jara vult snel aan: “Nu klinkt het alsof wij dat wel goed kunnen, maar dat is niet zo hoor. Hoe je jezelf moet promoten is voor ons ook nog een grote vraag, dat hebben we niet geleerd op het conservatorium.” Wel hebben ze daar andere dingen geleerd, zoals netwerken. “Het is leuk om met allemaal muzikanten te zijn de hele dag door. Als je leuk met iemand kan spelen doe je dat; zo ontstaan er bandjes. Dat heb je ook nodig, want mensen willen vaak samen spelen.” Volgens de gitarist is netwerken ook niet alles. “Tuurlijk moet je netwerken, maar je moet vooral heel goed zijn. Want als jij wordt gevraagd om in te vallen in een bandje en je bent goed, wordt je de volgende keer weer gevraagd. Anders niet.” 


Jara heeft ook op het conservatorium geleerd in zichzelf te geloven. “Ik vind het wel eng om na mijn studie echt op eigen benen te staan en muzikant proberen te zijn. Daarom doe ik denk ik nu nog steeds een master, om dat moment uit te stellen. Maar dit is wel wat ik wil, en eigenlijk is het ook best goed wat we doen. Als ik onze liedjes van een afstand beluister, denk ik soms: ‘hey, dit is best een mooi liedje’. Als het liedje door iemand anders was gemaakt, had ik het misschien wel zelf opgezet. Dus ik moet wel in onze muziek gaan geloven.” 

 

Hun eerste EP ligt sinds 22 november 2013 in de winkel en het is een afwisselende verzameling geworden van jazzy folkpop nummers. “Ik vind ze alle vijf goed, maar ik denk dat je aan twee of drie nummers iets meer moet wennen; dat zijn niet meteen hits. Bijvoorbeeld ‘Spring Rain’; dat is een fijn liedje, maar je moet het wat vaker horen. Maar bij ‘Spare Me The News’ denk je wel meteen ‚oja!’.”


Toch begint de EP niet met een hitje, maar met een ballad ‘To Like You’. “Ik vind dat persoonlijk een van de mooiste nummers, maar commercieel is het niet de slimste manier je EP te openen met een ballad.” Maar of het nu ballads zijn of hits; alle nummers op de EP gaan over liefde. “Behalve eentje” zegt Jara snel. “Die gaat over de liefde van mijn vader. Maar voor de rest gaat het allemaal over liefde, ja. Ik kwam er later achter dat de EP ook op een bepaalde ‘you’ is gericht, maar de ‘you’ waar ik tegen aan zing, is in veel gevallen een andere ‘you’. Bijvoorbeeld het nummer ‘When I Left’: dat begon met een couplet dat ik lang bij me droeg, en daarna schreef ik een tweede couplet, en toen pas de bridge. Toen was degene waar ik tegenaan schreef bij het eerste couplet alweer verleden tijd, maar toch probeerde ik steeds terug te pakken hoe ik me voelde en wat ik wilde zeggen toen.” De laatste tijd heeft Jara af en toe momenten waarin ze niet weet waar ze over moet schrijven. “Maar nu ben ik weer met een jongen die zorgt voor drama, dus er komt vast snel weer wat op, haha.”


nu op 3voor12