Uit Je Hok haalt opnieuw terecht jong talent naar Mezz Café

Generale repetitie met nauwelijks publiek voor There Goes Culture en Tass Finner

Tekst: Robin van Essel ,

POB wist voor de tweede Uit Je Hok opnieuw, hoe kan het ook anders, twee jonge bands die al hard aan de weg timmeren te strikken. There Goes Culture en Tass Finner hebben allebei vijf leden die, leeftijden opgeteld, de honderd niet halen. Toch gingen ze er vol voor afgelopen dinsdag.

Generale repetitie met nauwelijks publiek voor There Goes Culture en Tass Finner

Hoe kan het ook anders? POB heeft voor de tweede Uit Je Hok opnieuw twee jonge bands die al hard aan de weg timmeren, weten te strikken. De jongens van There Goes Culture uit Oosterhout wonnen dit jaar al de publieksprijs van PopSport, werken as we speak aan hun debuut-EP en hebben, als we de Facebookpagina van de band mogen geloven, de komende tijd een volle agenda. Niet toevallig speelt en organiseert de band volgende maand op het festival Cornpop in De Boulevard samen met Tass Finner uit Dongen, vanavond ook op het podium. Niet verbazingwekkend dus dat de bands deze avond aangrijpen om dat festival meer dan ééns te promoten.

Helaas voor de jonge heren uit de twee bands, Mezz Café hebben we wel eens drukker gezien dan vanavond. Het kan There Goes Culture niet veel boeien. Bij opener 'Karma Is A Bitch' is het meteen duidelijk dat deze gasten ondanks hun leeftijd – zeventien en achttien jaar – wel vaker op een podium hebben gestaan. De band ziet er ook uit als een band, speelt catchy poppunk met vleugjes emo en rock 'n roll. Er wordt goed gezongen door frontman Thomas de Graaf en ook mag There Goes Culture zich scharen in het rijtje van bands met 'akelig goede drummer'. De muziek roept aangename associaties met je ingebeelde Amerikaanse highschool-periode, met beerpong, football en cheerleaders en campussen vol van dit soort bandjes. U weet nog wel.

Helaas heeft There Goes Culture te kampen met het geluid van Mezz Café. Dat is, ehm, hoe zeggen we dat netjes? 'Ongelooflijk kut'? Het is werkelijk alsof er een stenen muur van herrie over het publiek wordt uitgestort. Daar kan de band weinig aan doen, de geluidsman is hier debet aan. Ondanks dat laat There Goes Culture een veelbelovende indruk achter. Hetzelfde geldt voor hun maatjes van Tass Finner. Weliswaar heel andere koek: deze band speelt postpunkwave in de stijl van een soort 'Joy-Devision-of-Interpol-light', inclusief piepjonge maar strakbepakte bandleden.

Na instrumentaal intro 'A61' – dat riekt inderdaad erg naar Interpol – is in elk geval het geluid stukken beter. Jammer dat zanger Maurits Meeusen zijn Ian Curtis-imitatie erg serieus neemt: waar de zang op plaat goed past bij de muziek, iets lichtvoetiger dan zijn grote voorbeeld, zingt hij vanavond een stuk lager, wat zijn stem niet ten goede komt. Nee, dan horen we liever 'Bubble', waarin gitarist en über-talent Wesley Faro laat zien dat deze muziek best solo's kan hebben. Tass Finner mag nog wel wat aan de podiumpresentatie doen, maar al met al hadden beide bands vanavond meer publiek verdiend. Dan zullen we het maar als een generale repetitie voor Cornpop zien, 25 november in De Boulevard.

Gezien: Uit Je Hok met There Goes Culture en Tass Finner. Mezz Café, dinsdag 18 oktober 2011.