#ADE13: Kitsuné: oergezellige entree zonder pretenties

Frans muziek- en fashionlabel past perfect in intellectuele setting van De Balie

Robbie van Zoggel ,

Kitsuné maakt sinds 2002 naam met een smaakvolle kunstwinkel en feesten in hartje Parijs, en met sterke compilaties niche electromuziek. Mode en muziek in de mix: de invloed van Kitsuné was die jaren erna sterk voelbaar in het Nederlandse nachtleven door een groot aanbod electrofeestjes. We hebben echter tot vanavond moeten wachten tot het label zich nestelde tussen het geweld van ADE.

Tussen de 90 locaties van ADE is De Balie een bijzondere en fijne afwisseling. Het oude Kantongerecht van Amsterdam is een parel aan het Leidseplein met kroonluchters, lange trappen en houten plafonds. Om de kassa te spekken is er sinds een paar jaar naast debatten, films en conferenties ook plek voor feestjes. In de rokersruimte vertelt een Amerikaans meisje hoe ze vanavond hier is beland. "Ik woon vier jaar in Nederland, daarvoor twee jaar in Parijs, en voel dat de pretentieuze smaak van het Franse nachtleven hier vanavond ontbreekt. Er wordt flink naar elkaar gekeken, maar uiteindelijk is het vooral gezellig. Voor muzikale details moet je overigens niet bij mij zijn", glimlacht ze tenslotte.

En zo geschiedt het dat de line-up al gauw ondergeschikt wordt aan de hoge pretfactor. De kermis van ADE staat vanavond in de Balie. Maar zonder paardjes geen caroussel dus galopperen het Nederlandse SHMLSS en Keljet, het Franse Jupiter, het Brits/Zweedse Punks Jump Up en Vlaamse Moonlight Matters vrolijk door tot zessen in de ochtend. Het Amsterdamse duo SHMLSS opent met klassieke soul en funk voor de paar vroege vogels en de gapende wanden, Het Nijmeegse Keljet neemt over en maakt het aanbod breder met opgeschroefde discoplaten en ongecompliceerde pop en electro. Nieuwe single Together gaat er in de uptempo mix goed in. Het duo maakt ook het eerste oogcontact vanavond en krijgt er een zaal vol opgestoken handjes voor terug.

Bingodisco
Dat ligt wat anders bij Jupiter, het duo dat wordt neergezet als de kopman- en vrouw van Kitsuné. Het laat zich onderdompelen in nonchalance bij de aftrap. Niet dat het daardoor inkakt, maar echt aantrekkelijk is het niet als je overgefixeerd bent op je knopjes. Het oog wil ook wat en dat element wordt hierdoor voor het eerst deze avond een beetje overgeslagen. We gaan daarom even kijken in de kleine zaal. Do...do...do..doctor Beat, andere jaren tachtig- klassiekers en een nog lege bingokaart delen een paar rake klapjes uit in het verveelde gezicht. We weten weer wat er te koop is vanavond: lol met een grote L, in plaats van kunst met een grote K. Slingers doorgeven en er tien rondjes mee door de zaal maken is wat het collectief MikeyNice & Friends van je verlangt. Met weemoed denk je als dertiger terug aan je pyjamafeestjes in de brugklas. Voor de verandering wordt je eens niet thuis gebracht.

Alle gelegenheid dus om de laatste wisseling van de wacht mee te pakken met Punks Jump Up en Moonlight Matters. Het is duidelijk dat aan scherpte achter de decks niet is ingeboet. En nog mooier: nog bijna niemand is gezwicht voor de verleiding van al die andere feesten. Vooral Moonlight Matters (Sebastiaan Vandevoorde) steelt de show: gekleed als James Bond gooit hij tijdens zijn set diverse bewerkingen van grote pophits, iets wat hij ongetwijfeld een beetje heeft afgekeken van landgenoot 2 many dj's. New Order zorgt voor de herkenning en met Boney M-lectro is er bij deze een nieuw genre geboren op ADE. Die Rasputin-sample marcheert lekker weg zeg. Tenslotte wordt Tom Trago vereerd -hij zal het nooit weten totdat ie dit leest- met zijn hit Use Me Again.

Terwijl er weinig reden is om af te haken lopen we door naar de volgende discostek in club NYX. Daar draait dezelfde nacht Moullinex, ook een paradepaardje van het label. Er is genoeg animo opgebouwd om Kitsuné volgend jaar met dikkere letters op de ADe-kaart te zetten. Of het dan nog net zo gezellig wordt, moeten we gewoon lekker gaan zien.