#ADE13: Clone, Delsin en Rush Hour staan garant voor kwaliteit

Live-acts in uitverkochte Trouw stellen absoluut niet teleur

Jouko Peters ,

Zet de crew van Delsin Records, Clone Records en Rush Hour bij elkaar en je hebt een schitterend onderonsje tussen heel veel bekenden, met een gigantische bak aan kwaliteitsmuziek. Muziek die in veel gevallen niet in een hokje te proppen valt. Combineer dat met Amsterdams finest Trouw en succes is vrijwel gegarandeerd. Onder anderen K!NK, Xosar, Tom Trago en Legowelt speelden als live-act tijdens de labelnacht van de drie vooraanstaande Nederlandse labels; een memorabele derde nacht voor veel liefhebbers.

Thuiswedstrijd
Als we de vertrouwde vijf oranje letters op het Trouw gebouw tegen de klok van elven in het vizier krijgen, klinkt het bij de buren van BAUT al goed. Het gaat los binnen, maar wij slaan rechtsaf en zoeken direct De Verdieping in Trouw op. Delta Funktionen heeft in de donkere ruimte een stevig startschot gelost. De acid-elementen vliegen ons hier en daar om de oren en van al die claps worden we direct warm. Niels Luinenburg speelt - ook al heeft hij Amsterdam inmiddels ingeruild voor Berlijn - een thuiswedstrijd en dat is aan hem te zien. Hij is vrolijk, in zijn element en zijn heupen bewegen voortdurend. Kijk, dit werkt aanstekelijk. In het eigen wereldje dat hij beneden heeft gecreëerd willen we graag langer blijven, maar boven is Antal bijna klaar en begint Xosar straks aan haar live-set.

Hoog tempo
Antal (Rush Hour) is vanavond boven begonnen en doet dat, te zien aan het aantal mensen dat er al staat op dit vroege tijdstip, goed. Zijn laatste platen bevallen ons en hij laat netjes ruimte over voor de artieste na hem; in dit geval Xosar. Op Dekmantel Festival zagen we haar nog live aan het werk in de Boiler Room en vandaag begint ze in een hoger tempo. De zaal is inmiddels meer dan halfvol en vanaf het podium heeft Xosar soms al genoeg aan een harde kick om iedereen mee te krijgen. Er is in de zaal respect voor waar de Amerikaanse mee bezig is en haar set van 45 minuten zit vol met space-geluiden. Ze maakt geen gebruik van haar koptelefoon; heeft ze kennelijk niet nodig om de pit in de zaal te houden. Van een schepje erbovenop gooien is de prachtige brunette absoluut niet vies. De jongelui die haar tracks proberen te Shazammen komen bedrogen uit. Het is een live-set, guys. Kom op.

'Let the music play'
Als we terug naar beneden gaan - de zaal is door Xosar al een stukje voller gespeeld - worden we gewaarschuwd voor het gebruik van een gevaarlijke 'XTC-pil' die in omloop is. Er hangen overal A4-tjes met waarschuwingen door Trouw en de papiertjes trekken de aandacht; uitstekende voorzorgsmaatregelen dus. Aan het einde van de avond met hartklachten op de grond belanden, wensen we helemaal niemand toe. Delta Funktionen breit inmiddels een einde aan zijn set en gaat plaatsmaken voor de tweede live-set van de avond, die van Legowelt. Onheilspellende geluiden blijven in De Verdieping de boventoon voeren en dat gaat niet veranderen vanavond. Er is een groot verschil tussen de vibe en het energielevel van beneden en dat van boven, maar de afwisseling tussen de twee zalen is prettig. Conforce, die pas later in de nacht draait, kijkt al tevreden toe. Wij doen dat ook als we horen dat Delta Funktionen zijn set afsluit met Let The Music Play van Shannon. Kom maar door met die vocalen, want er is helemaal niemand meer in kelder van Trouw die stilstaat.

Hokjesloze Serge
Met de opvallende verschijning Legowelt in de dj-booth verandert er weinig aan de sfeer beneden. Het gaat van donker richting grauw en van onheilspellend naar ontzettend mooi naar kippenvel. De langharige Danny Wolfers heeft met zijn bril op ergens wat weg van een professor en wordt ook volkomen opgeslokt door de apparatuur voor zijn neus. Wat hij doet is een vak apart. In het computerprogramma Ableton bouwt hij alles zorgvuldig op en het is voor hem niet moeilijk om over de sound van Delta Funktionen heen te knallen. Inmiddels is boven Serge, de eigenaar en oprichter van Clone Records, furieus van start gegaan. Eigenlijk mag dat geen verrassing meer heten, want de beste man is al sinds het begin van de jaren '90 een van de toonaangevende gezichten in de undergroundscene. Het blijft fijn om hem aan werk te zien. Als er iemand niet in een hokje te stoppen is, is het Serge wel; onder andere house, techno, disco en knalharde electro passeren de revue en de Nederlander is opzwepend. Op zijn set valt enkel en alleen maar sexy met heupen te schudden. Tom Trago, die na Serge begint aan zijn live-set, kijkt samen met Antal tevreden toe.

The Light Fantastic
Serge krijgt tijdens zijn set werkelijk alle voeten in de zaal van de vloer, op die van vier meisjes na. Zij zitten op de boxen en worden daar na zo'n tien minuten terecht van af gestuurd door het personeel. Hup, ga lekker dansen. Dansen doen zij wel op de muziek van Tom Trago, die meteen ziet dat het begin van zijn nieuwe 'The Light Fantastic' live-set aanslaat. De Amsterdammer staat op het podium en wordt vanuit zijn rug versterkt door een lichtkunstenaar. Het ziet er schitterend uit. Trago is gek op sexy vocalen. De woorden 'time you keep me satisfied' en 'funk with me' komen om de hoek kijken en roepen herkenning op. Soms zoekt Trago het even wat steviger dan we van hem gewend zijn. Uiteraard ontbreekt een uit elkaar getrokken versie van zijn hit 'Use Me Again' niet in zijn nieuwe set en met die plaat laat hij mensen hardop juichen. Trouw is inmiddels volledig afgeladen en Trago zijn live-set prima geslaagd. 

Speelse Bulgaar
Tegelijkertijd met Tom Trago en Serge boven speelde Conforce beneden met zijn publiek. Er zijn bezoekers die vrijwel de hele avond kiezen voor de diepere sound van De Verdieping en dat is geen verkeerde keuze. Boris Bunnik staat vaak wat ingetogen achter de decks, maar zijn muziek is dat verre van. Datzelfde verhaal gaat op voor de Bulgaarse live-act K!NK, alleen staat hij niet bepaald ingetogen achter zijn spaceschip aan apparaten. Trouw blijft afgeladen vol tijdens zijn set. Er is niemand die zo kan spelen met het publiek als deze Oost-Europeaan. Zijn openingsplaat met de vocalen 'forget the world, forget the people' is direct raak en zodra hij op zijn machines begint te rammen, verliest iedereen zichzelf. 'House music is a soul thing' klinkt uit de boxen en dat klopt als een bus. De glimlach is zoals gewoonlijk niet van zijn kop te krijgen. 

Genie
Al vrij snel in zijn set volgt Follow The Step en dat is een plaat die vrijwel alle aanwezigen kennen. K!NK maakt zo heel af en toe een klein foutje en schrikt zich ook elke keer wezenloos als hij een verkeerde knop aanslaat, maar vakkundig als hij is, lost hij zijn missers altijd binnen luttele seconden op. De man is een klein genie en er is niemand in de zaal die hem zijn misslagen niet vergeeft. De Bulgaar wisselt jazzy geluiden af met korte piano solo's, om er vervolgens geluiden van een piepende badeend aan te voegen. Als zijn hit Express nog om de hoek komt kijken, demonstreert hij nog snel hoe veel macht hij over zijn apparaten heeft. Er zit zo veel power in zijn set dat hij er zelf van schrikt, maar de ondeugende pretogen blijven. 

Afsluiten
Hoewel Trouw na de set van K!NK voorzichtig aan wat leegstroomt, weet Gerd vanaf de eerste seconde te overtuigen. De buiging die hij maakt naar de Bulgaar is op zijn plek en zijn eerste track voelt aan als een NY Stomp track; nog even stevig housen dus. Op die manier houdt hij de energie in de zaal. A Made Up Sound, beter bekend als 2562, weet in De Verdieping nog een handjevol mensen staande te houden tijdens zijn afsluitset. Een set van ruim anderhalf uur die alle kanten opschiet. Van een beetje experimenteren met elektronische geluiden is Hagenaar Dave Huismans bepaald niet vies. Maar dat wisten we al. Het gaat er tot vroeg in de ochtend stevig aan toe, en na zijn track Endgame vinden wij het welletjes geweest. Einde spelletje voor deze geslaagde labelnacht.