Sven Väth op de bank
Het is en blijft een interessant en uitdagend format: dj's aan het praten krijgen en daarmee een breder perspectief bieden van de dancewereld. Waar we op ADE eerder al kennis konden maken met Boy George, David Guetta en Carl Cox, is het in de laatste uren van het conferentiegedeelte de beurt aan de levensloop van Sven Väth. De voorloper in het technogenre ziet om naar een carrière van 30 jaar en wordt door een Duitse journalist geprikkeld om een mooi verhaal te vertellen (in het Duits, dat dan weer wel) over zijn bijzondere status in de industrie.
ADE11 dag 4: grandpa Sven Vath leest voor uit het Grote Cocoonboek
Degelijkheid technopionier is genoeg voor lange en drukke labelavond in MuzyQ
Voor wie nog steeds niet weet wat er leeft in Ibiza trakteert Sven Väth Amsterdam in zijn 30e jubileumjaar op een kolkende labelnacht in de nieuwe ADE-locatie MuzyQ. Een wereld van verschil met dat mooie feesteiland waar eind jaren tachtig alles voor deze Frankfurtse technoführer begon, maar niet minder interessant. De Väth als weinig verrassende interviewgast ontpopt zich als beheerste leermeester in de nacht en neemt hiermee de hele line-up op sleeptouw.
Een leuk begin over zijn backpackersvakantie naar Ibiza in de zomer van 1981, waar hij na 3 maanden door zijn moeder wordt gesmeekt om terug te keren naar Frankfurt, vervalt al gauw in het verafgoden van dat mooie mythische eiland waar alles gebeurt. Grace Jones, joints en niets verhullende bikinimeisjes vormen zijn eerste Summer Of Love en het begin van zijn draaiende loopbaan. Als hij inderdaad terugkeert naar Duitsland mag hij de vertrokken huis-dj in de discotheek van zijn ouders opvolgen. New wave en italo disco bepalen het gezicht van zijn avonden en als hij in contact komt met zijn inspiratiebron DJ Alfredo, de eerste paradijsvogel die in 1976 als club-dj aan de slag ging, verplaatst hij zijn werk al gauw naar Ibiza.
Als we lekker gemaakt zijn met anekdotes over hilarische sets met overslaande platen door zand van het strand komt de enterpreneur in Väth aan het woord. "Ibiza trekt vanaf het begin creatieve mensen en ontdekkers aan. Het begon met vrije kunstenaars maar in al die jaren heeft dit eiland zich meer en meer ontwikkeld tot het centrum van de danceindustrie". Oudste club Amnesia (1954), Pacha en het naar zijn eigen label genoemde Cocoon worden daarbij in één adem genoemd als de spelmakers op Ibiza.
Dan vraagt de panelist of de clubeigenaar, initiator van diverse restaurants in Frankfurt, oprichter van het Cocoonlabel en gearriveerde dj nog tijd en plaats heeft voor nieuwe muziek en talent. "Ik doe inderdaad erg veel tegelijk maar ik maak daar nog genoeg ruimte voor vrij. De lat ligt erg hoog en dit jaar heb ik ook nog niet zo veel goede platen gehoord". Zijn eigen sets bestaan altijd uit een selectie van zijn meegenomen vinylverzameling van rond de 400 platen. "Ik weet dat de aandachtsspanne van deze generatie korter is, maar toch geloof ik in mijn eigen idioom. Het is ook gewoon spannend om in vergelijking met een laptop te improviseren met de paar koffers platen die je mee neemt". Väth draait het liefst op plaatsen waar zowel zijn moeder als zijn dochter het leuk kunnen hebben. "De ontstane cultuur in Ibiza brengt een grote mix aan bezoekers met zich mee. Ik hou wel van de 8-80 jaar-mentaliteit".
Sven Väth in MuzyQ
Dezelfde avond weten we of hij in MuzyQ die brede waaier in huis haalt. Als opener en man achter de organisatie Frenk Wiersma klaar is met zijn set zegt hij erg trots te zijn op de mogelijkheid die MuzyQ heeft gegeven als locatie voor Väths jubileumtour. "Hoewel we eigenlijk een weekender voor ogen hadden is een hele lange indoornacht misschien toch wel het beste scenario". Op zijn t-shirt prijkt de massieve line-up van Time Warp in Den Bosch waar Väth 12 december op één avond naast de grootste technonamen als Underworld, Henrik Schwarz, Ben Clock en Marco Carola staat. "Dit feest is in opzet vergelijkbaar met een dergelijke indoornacht. We gaan door tot 9 uur en het is zo druk vanavond dat we het feest dan met een volle zaal en een climax moeten kunnen afsluiten".
Ook al straalt MuzyQ als modern en basic gebouw met een hele hoop oefenruimtes voor half muziekmakend Nederland niet de hotspot uit voor een megarave, Wiersma krijgt zijn gelijk. De avond is kennelijk zo goed geprogrammeerd dat ook een vrij ongezellig pand (zelfs het woord industrieel klinkt nog te positief) geen afbreuk kan doen aan de opkomst van een paar duizend Cocooners. Toch is er vanavond sprake van een soort generatiekloof. Ook al scoort Väth op plaatkeuze meer dan een ruim voldoende, de horde om de zaal drie uur lang mee te voeren op zijn zelfbenoemde spirituele reis blijkt toch iets te hoog. De jubileumset ligt van voor naar achter vast en alleen bij een tempowisseling, een drilboor aan bassen en geprogrammeerde lichteffecten veert de zaal even goed op. De koers is vrij veilig en wordt grotendeels volbracht op de automatische piloot.
Väth lacht er geen moment minder om en geniet van zijn status, met altijd tijd voor een brede grijns naar de eerste rij, de fotografen en een kort babbeltje met zijn vrienden in de booth. De spiritualiteit waar Väth het in de Q&A eerder op de dag over had is een gebed zonder end. Als ware raver wordt je dan ook niet warm of koud als opvolger Onur Özer al vrijwel meteen met technische problemen zit. Dit keer is het geen verdwaald Ibiza-zand maar een slechte naald. Het stoort dusdanig dat het een goed moment is om naar de buren te lopen bij het collectief We Are E. Joey Daniels is bezig met zijn laatste plaat als Arjuna Schiks klaar staat om het over te nemen. Het valt snel op dat hier een andere sfeer wordt neergezet: muzikaal spannender, de setting intiemer en het publiek bezielender. Een mooie plek voor wie de vroege uurtjes niet wil bolwerken in alleen een Cocoon-trip. Fanatieke dansers lopen even om de speakers heen en staan gezellig naast de dj de zaal op te ruien. Later tegen het ochtendgloren is het Daniel Sanchez -van het label Bla Bla en organisator van feesten onder diezelfde naam- die de ene na de andere climax uit zijn laptop goochelt.
Terug bij Özer is na drie nieuwe naalden het gestotter met vinyl gelukkig over en kan rustig verder gebouwd worden om de volle bak definitief onder hypnose te brengen. Door de intimiteit van de andere zaal valt de afstandelijkheid tussen dj en publiek pas echt op. Het is niet erg, maar zorgt er wel voor dat Frank Lorber (DE) en Olivier Weiter (NL) erg klinisch soms moederziel alleen uittoornen boven de massa. We hebben vanavond in MuzyQ keuze uit twee erg verschillende werelden. Wie voor de blik op oneindig (of dat nou wel of niet positief is) gaat is niet weg te slaan bij Cocoon. De rest loopt regelmatig een blokje om naar de meerlagige en warme techy house van We Are E.
Tegen 9 uur zwelt de grote zaal nog even goed aan voor de finale van Weiter. Dansen ziet er rond dit tijdstip duister en opwindend uit en biedt genoeg perspectief om meteen door te steken naar een fijne ochtendset in TrouwAmsterdam of eigen huiskamer. Diegenen die voor de eerste optie Wibautstraat gaan maken tegenover nieuwe vrienden bij de koffieautomaat in de Albert Heijn. Croissantjes en koffie met je nieuwe dansmaatjes in de zondagse ochtendzon op de stoep bij Trouw: Väth, die dan al lang weg is, zal dat vast erg Ibiza hebben gevonden.
Gezien: Sven Väth Q&A, Felix Meritis en Cocoon ADE Special, MuzyQ, 22 oktober 2011