Nederlandse producers en labels zetten zichzelf op de kaart tijdens ADE. Eén van de namen waar dit jaar een buzz omheen hangt is TWR72, het project van Tom Doorschodt (The Walk) & Roger van der Zwan (Rogerseventytwo). Hun tracks en remixes worden gedraaid door onder meer Fake Blood, Laidback Luke, Boys Noize, Martyn en Skream. Joost van Bellen is fan en BBC Radio 1 noemde de muziek van het duo 'future techno'. Afgelopen woensdag sloten ze RAUW af in De Verdieping van Trouw.
Een jaar geleden stonden ze nog als ietwat onzekere jongens in een hoekje als de grote sterren kwamen optreden, nu hangen ze probleemloos met Busy P en Sebastian in de kleedkamer van Trouw Amsterdam tijdens Rauw. Met remixes voor Alex Metric en ZZT (het samenwerkingsproject van Tiga en Zombie Nation) in de achterzak, een Franse minitournee net achter de rug en een nummer 1 in de dancechart in Australie is 2011 een vet jaar voor de Amsterdammers.
De twee zijn al vrienden sinds hun tiende. Eerst tennisten ze samen, in 2004 begonnen ze dj'en. Via de studie van Tom boekten ze hun eerste gig, in de Amsterdamse Hotel Arena. Tom: "We zijn in die tijd heel brutaal richting Joost van Bellen gestapt met een cd waar een link naar een mooie website stond met allemaal informatie. Daar hadden we best veel tijd in gestoken en Joost vond dat gelijk heel erg tof." Ze werden uitgenodigd om in 2005 te draaien op een ADE borrel. "Ik wist echt niet wat ik moest doen. Ik zag allemaal mensen en iedereen stond met elkaar te praten. Joost heeft ons daar aan mensen voorgesteld en daar kwamen weer meer optredens in Amsterdam uit, onder meer als opener op RAUW."
Tom denkt dat er drie belangrijke momenten zijn geweest voor hun carrière tot nu toe. "Ten eerste Kostijn Egbers (manager van DJVT en eigenaar van Magnetron Music, red.) die vertrouwen in ons had en ons graag bij zijn nieuwe label Instant Replay wilde hebben. Vervolgens de release van het nummer Tunnel, die supergoed is opgepikt en vorig jaar wonnen we een remix contest van het Franse Sound Pellegrino label. Vanaf dat moment is het allemaal best snel gegaan."
Ze zijn niet echt goed in het zichzelf presenteren, zo geeft Tom toe. "We hebben ook nooit ADE aangegrepen om met belangrijke mensen te praten." Die belangrijke mensen komen inmiddels naar de heren zelf toe. In de kleedkamer van Trouw was afgelopen woensdag de creme de la creme van de Franse scene rond Ed Banger label verzameld en daar bleek dat ze er al helemaal bij horen. "We zijn heel erg fan van al die artiesten en om ze allemaal bij elkaar te zien was heel speciaal. Als we vroeger in zo'n gezelschap stonden wilden we er heel erg bij horen natuurlijk en nu kennen we ze allemaal. Het is een grote eer dat ze ons zien staan om onze muziek."
Onder zijn solonaam Rogerseventytwo bracht Roger dit jaar ook nog de single You Take Me Higher uit, dat werd gelicenseerd door A-Trak's Fool's Gold label. De plaat staat inmiddels op 1 in de Australische dance chart. En dat pas acht jaar nadat You Take Me Higher werd gemaakt. "Ik zat in 2003 een beetje te kloten in de studio en toen vond ik die disco sample. Vervolgens heb ik het nummer op internet gezet en is hij een paar keer gedownload. Dat was alles." Tot A-Trak vorig jaar totaal vanuit het niets You Take Me Higher ineens begon te draaien in zijn sets en aan Roger vroeg of hij de track uit wilde brengen. Binnen een maand was het een hit in de clubs. Bang dat de twee carrières elkaar in de weg zouden kunnen zitten is hij niet. "Ik heb wel met Tom overlegd onder welke naam ik dat zou doen en uiteindelijk bleek de beste oplossing om het onder mijn eigen alias te doen omdat het muzikaal wel heel iets anders is dan TWR72. Je naam staat wel ineens op de kaart met zo'n grote release, maar dan zou je ineens disco house moeten gaan maken." Inmiddels zijn er plannen om You Take Me Higher als single met clip uit te gaan brengen en Roger heeft ook weer een fijne disco sample gevonden voor een opvolger.
Het gezamelijke TWR72 doel voor het komende jaar is: remixes maken voor grotere artiesten om zo een grotere fanbase te bouwen. Ze hopen één van hun volgende releases uit te kunnen brengen op Turbo, het label van Tiga, of op Boys Noize Records. "Die sound past heel erg bij ons. We vinden alle releases vet en ze hebben een groot bereik."
Het ijzer is heet. Grote vraag is hoe Tom en Roger de buzz omzetten naar grote stappen. "We moeten nu ineens echt gaan nadenken hoe en waar we live gaan spelen en gaan plannen welke releases we willen gaan doen." En flink netwerken dus. "Best moeilijk, want in principe zijn we vooral goed in muziek maken."