ADE11: "Labels worden belangrijker dan ooit"

"De jongste generatie is niet meer bereid om te betalen voor muziek"

Timo Pisart ,

Het is een treurig beeld dat het conferentieprogramma van ADE schetst van de staat van de muziekindustrie: betoogde Scott Snibbe al dat muziek haar betekenis grotendeels heeft verloren en is veranderd in een tussendoortje, het panel over in the cloud-streaming concludeert bovendien dat de jongste generatie helemaal niet meer gewend is te betalen voor muziek.

"De jongste generatie is niet meer bereid om te betalen voor muziek"

Het is een treurig beeld dat het conferentieprogramma van ADE schetst van de staat van de muziekindustrie: betoogde Scott Snibbe al dat muziek haar betekenis grotendeels heeft verloren en is veranderd in een tussendoortje, het panel over in the cloud-streaming concludeert bovendien dat de jongste generatie helemaal niet meer gewend is te betalen voor muziek. Tom Roberts van Freerange Records: "Het is een generatiekloof, wij zijn allemaal opgegroeid met vinyl en cd's en beleven romantiek aan het opsporen van goede muziek. De generatie na ons heeft die associatie niet. Zij verwachten dat het gratis is, en daar zullen we mee moeten leren werken."

Lulkoek, vindt Martijn Tjho van Independent IP. Hij is de enige Nederlander in het panel, en zijn provocaties zijn een verademing in het verder erg genuanceerde debat. "Toen ik in de industrie kwam, waren er maar een paar partijen die online muziek uitbrachten. Eigenlijk had je alleen iTunes. Nu zijn er honderden aanbieders. Als je het de consument mogelijk maakt om te betalen, dan zullen ze dat doen." Tjho voorspelt dat de markt zal alleen maar groeien wanneer de rompslomp om muziek online uit te brengen wordt verkleind. "Wanneer de regelgeving soepeler wordt zullen aanbod en afname alleen maar toenemen."

De paneldiscussie, die vooral over in the cloud-streaming had moeten gaan (hun definitie: het niet meer aanschaffen van muziek, maar betalen voor toegang tot een online database waar je muziek uit kunt streamen, zoals Spotify), is al onmiddellijk verworden tot een gesprek over hoe labels en platenmaatschappijen zich staande kunnen houden in het digitale tijdperk. Naast afgevaardigden van verschillende labels (o.a. Toolroom Records, Freerange Records en Ninja Tune), zijn er tevens marketing-experts aanwezig, en is muziekstreamingwebsite Soundcloud vertegenwoordigd.

"Muziekconsumptie is steeds gemakkelijker geworden, maar daarmee is de thrill van het vinden van de beste muziek verdwenen", denkt ook Dave Haynes, vicepresident Business Development van Soundcloud. "Die kick moet voortaan elders worden gezocht, bijvoorbeeld door het delen van muziek of interactie. Op mijn iPad heb ik tien verschillende apps om gemakkelijk zelf muziek te maken, daar kan de industrie gebruik van maken. Je moet mensen deelgenoot maken van wat we doen."

Dat het muzikale aanbod alsmaar groeit, wordt door het panel ervaren als zowel een zegen en een vloek. Stuart Knight van Toolroom Records: "We worden onze eigen vijand door de continue stroom nieuwe releases, we kunnen ons niet eens veroorloven de cd's te promo-en." Haynes (Soundcloud) ziet dat heel anders: "Door het gigantische aanbod zijn labels belangrijker dan ooit. Op een gegeven moment zullen de kids niet meer tegen dat aanbod kunnen opboksen, dan kan een label optreden als curator en kwaliteitsmerk."

Het bekendste kwaliteitslabel dat in het panel is vertegenwoordigd, is Ninja Tune, waar onder andere Amon Tobin, Bonobo en Dorian Concept worden uitgebracht. "We hebben een grote schare fans", vertelt Laura Sykes, en inderdaad: zeker de helft van de panelleden verklaart zijn liefde aan het label. Ninja Tune probeert de rol van curator te vervullen: "We houden goed bij wat mensen bij ons kopen, op basis van hun eerdere aankopen raden we ze nieuwe muziek aan. Zo kun je ervan uitgaan dat wie van Amon Tobin houdt, Eskmo ook kan waarderen. Verder maken we iedere week een thema-gerelateerde Spotify-playlist. We hebben geen groot marketingbudget, maar gratis kun je al veel doen. Dat is de enige manier om te overleven."

Het debat eindigt met een blik naar de toekomst van labels en muziek in het digitale tijdperk. Hieronder een aantal voorspellingen:

-De grootste revolutie die eraan komt, is het gemakkelijk streamen van muziek in je auto. Alleen is het jammer dat het ontwikkelen van auto's zo belachelijk traag gaat.
-Er komt een tijd dat mensen geen losse tracks of cd's meer kopen, maar een abonnement nemen op producers, labels of muzikanten en al hun werk ontvangen.
-Merchandise zal steeds belangrijker worden, omdat het publiek weer gaat verlangen naar fysieke en tastbare producten.
-Computerprogramma's die op Soundcloud een voorselectie kunnen maken van wat er bij een bepaald label past, zijn in tijden dat zij meer dan 100 demo's per dag krijgen goud geld waard.
-Spotify staat bij veel labels inmiddels al in de top-3 van inkomstenbronnen. Met de Amerikaanse markt die sinds kort wordt aangeboord, zullen die nog ontzettend groeien.
-Als labels en platenmaatschappijen ieder één licensing-deal bij Spotify zouden tekenen voor hun gehele catalogus, zou dat gigantisch in bureaucratie en kosten schelen.