ADE11 dag 4: Helden van 2008 vs. Helden van 2012

Fake Blood en Crookers tegen Vondelpark, Lone, Blawan en Pariah in de Melkweg

Tekst & foto's: Christiaan Walraven ,

De nieuwste dj's in de minder makkelijke genres komen voorbij en vanavond staat er een R&S Records labelavond gepland in de Oude Zaal. Om daar wat tegenwicht aan te geven staat vanavond in de Rabozaal een electroavond gepland van het harde soort met Fake Blood en Crookers als smaakmakers.

Fake Blood en Crookers tegen Vondelpark, Lone, Blawan en Pariah in de Melkweg

In de Melkweg is Sonic Warfare in haar (bijna) 5 jarig bestaan uitgegroeid tot een vaste waarde iedere editie van Amsterdam Dance Event. De nieuwste dj's in de minder makkelijke genres komen voorbij en vanavond staat er een R&S Records labelavond gepland in de Oude Zaal. Om daar wat tegenwicht aan te geven staat vanavond in de Rabozaal een electroavond gepland van het harde soort met Fake Blood en Crookers als smaakmakers. Deze twee maakten beide een van de grootste dansvloerhits van 2008 met respectievelijk Mars en Day 'N' Nite. 3VOOR12 kijkt wat de nieuwelingen van 2008 tegenwoordig te bieden hebben en wat de hits onder de nieuwelingen van 2012 zijn.

R&S Records bestaat al sinds de jaren '80 en bracht in het verleden onder andere platen uit van Aphex Twin en Juan Atkins. Na vijf jaar uit de running te zijn geweest komt R&S in 2006 terug, waarna onder andere James Blake, Untold, Pariah en Blawan platen uitbrengen op het label. Die laatste twee staan vanavond samen geprogrammeerd om de laatste uurtjes van de avond te vullen, maar daarvoor valt er ook genoeg te beleven.

De vierkoppige band Vondelpark lijkt een vreemde eend op Amsterdam Dance Event, maar wordt met veel enthousiasme ontvangen in de voor het vroege tijdstip goed gevulde zaal. De Engelse band stond het afgelopen jaar al een aantal keer bij Subbacultcha! op de planken, maar komt hier beter tot zijn recht. De band is uiteraard vernoemd naar het Amsterdamse park en aan de muziek te horen hebben ze daar goed van de lokale specialiteiten geproefd. Dromerige en psychedelische elektronica met een been in de dubstep en een been in The XX.

Lone is een van de hoofdacts op het programma in de Oude Zaal, maar zijn liveset verloopt niet vlekkeloos. Wanneer hij moet beginnen gaat er van alles fout, waardoor er een stilte van vijf minuten valt. Ook tijdens zijn set valt het mixpaneel en daarmee de muziek een keer uit, maar de als Matt Cutler geboren dj uit Nottingham blijft zich herpakken. De overgangen zijn niet overal even netjes, maar zijn plaatkeuze is nagenoeg perfect. Hij wisselt eigen werk af met bekendere nummers in verschillende genres, zoals The Vamp van Outlander en Popgun van onze eigen Nederlandse Martyn. Hij brengt daarmee de Melkweg naar haar vroege hoogtepunt.

In de Rabozaal heeft Annie Mac zojuist de zaal warmgedraait en neemt Theo Keating alias Fake Blood het over. Waar de Britse dj op Lowlands nog een liveset deed met indrukwekkende visuals, krijgt de Melkweg vanavond een dj-set. Keating heeft over de afgelopen jaren een aantal zeer sterke tracks en knallende remixes gemaakt, maar kiest er vanavond voor om ze allemaal van hun subtiliteiten te ontdoen en te brengen als echte bangers, zoals al was te voorspellen aan de hand van zijn laatste EP Blood Red. Van die EP komt Medieval vanavond het beste uit de verf, maar het publiek lijkt liever meer van Keating's oudere werk uit 2008 en 2009 gehoord te hebben.

Het duo Crookers bracht begin 2010 het debuutalbum Tons Of Friends uit, waar zoals de naam doet vermoeden zeer veel bekende artiesten op meededen. Ondanks dat ze vijf singles uitbrachten werd geen van allen een hit. Crookers moest het namelijk altijd meer van hun dj-skills hebben dan van de producties, al konden hun remixes tot grote hoogte stijgen. Zij waren het die als een van de eersten in hun sets vloeiend wisten te schakelden tussen electro, house, dubstep en tropical, maar vanavond is het ook bij hen vooral nog beuken geblazen. Ze presenteren vandaag hun nieuwe plaat Dr. Gonzo, waar een aantal sterke tracks opstaan, maar de onophoudelijke beukbas doet ze tekort.

Het lijkt haast wel aan aan het geluidssysteem in de Rabozaal te liggen, want bij werkelijk alle artiesten overheerst de bas over de melodie. Ook op visueel vlak schiet het in de zaal tekort. Er is geen vj aanwezig, ondanks het gigantische led-scherm achter de dj booth. Anno 2011 kan dat eigenlijk gewoon niet meer en als de dj's ook niet meer het niveau halen dat ze twee jaar geleden hadden, wordt het hoog tijd terug te keren naar de nieuwe garde bij Sonic Warfare.

Daar staan inmiddels Blawan en Pariah naast elkaar aan de draaitafels. Het duo brengt sinds enkele maanden samen platen uit onder de naar Karenn en vanavond staan ze voor het eerst samen in Nederland op de planken. Of eigenlijk ook niet, want net als Lone eerder op de avond staan ze op gelijke hoogte met het publiek, wat de set des te intiemer maakt. Karenn ligt dichter bij de Detroit techno dan hun individuele aliassen en dat slaat aan in de Melkweg.

Terwijl in de Rabozaal vanavond te veel wordt vastgehouden aan de sound van een paar jaar terug, kijkt Sonic Warfare vooruit met louter sterke sets. Maar zoals dat wel vaker gaat in de muziek grijpt de nieuwe garde juist terug op het geluid van twintig jaar geleden en geeft daar zijn eigen draai aan. Dat deert geheel niet en zou Karenn juist wel eens tot grote hoogte kunnen doen stijgen.