ADE11 dag 2: Pornstep bij Borgore

Goldie bewijst nog altijd aan de top van de drum & bass te staan

Tekst & foto's: Christiaan Walraven ,

Het grootste drum & bassfeest van Amsterdam, Major League, en de jonge dubstepavond 50 Hurtz slaan vanavond de handen ineen in de Melkweg. Onder andere Goldie, Borgore, Bar9, Foamo, Chasing Shadows, Nymfo, Bare Noize en Marco Del Horno

Goldie bewijst nog altijd aan de top van de drum & bass te staan

Het grootste drum & bassfeest van Amsterdam, Major League, en de jonge dubstepavond 50 Hurtz slaan vanavond de handen ineen in de Melkweg. Major League pakt groots uit met Goldie en zijn Metalheadz in The Max en 50Hurts (dat de veelzeggende ondertitel 'Dubstep. Hard.' draagt) heeft met TFA en Chew The Fat! een bomvolle avond gepland. Het publiek is opvallend jong met een gemiddelde leeftijd van onder de 25 en veel mensen zijn van buiten de stad gekomen. Veel van de bezoekers zou je misschien eerder op een hardstyle-evenement verwachten, maar Drum & Bass en Hardstep zijn dan ook niet de meest melodische muziekstijlen.

Er wordt wel eens gezegd dat het een eer is om de avond te mogen openen, maar iedereen weet dat dat op dancefeesten neerkomt op draaien voor een lege zaal. Nymfo opent The Max en lijkt zich hier op te hebben ingesteld. Voor een van de beste Drum & Bass dj's van Nederland is eigenlijk een flauwe taak, maar met de Metalheadz stal in het huis kent de dj uit Weert zijn plaats en warmt de zaal perfect op. Het is dan misschien niet zo druk, maar de mensen die er zijn dansen zonder uitzondering.

In de Oude Zaal is Marco Del Horno inmiddels begonnen aan zijn set. Zijn combinatie van house en garage valt goed bij het publiek. Er staan ongeveer even veel mensen hier als in de ruim dubbel zo grote The Max, maar ook hier is het nog redelijk rustig. Helaas krijgt hij niet de tijd te pieken. Met 9 dj's op het programma van de Oude Zaal is de avond overvol en is er voor de eerste paar, onbekendere artiesten slechts een half uurtje ingeroosterd.

Foamo krijgt gelukkig iets meer tijd en gebruikt zijn eerste half uur om op te bouwen in de lijn die zijn voorganger klaarlegde. Hij voegt daar een flinke schep Tropical aan toe, waarmee hij al snel de avond naar een hoger niveau tilt. Als door hem om half 12 de eerste harde dubstepplaat wordt opgelegd ontploft de zaal binnen een seconde en rennen mensen vanaf de gang de zaal in. Hiervoor zijn ze gekomen en ze zijn er klaar voor.

Het is Bar9 dat als eerste echt zieltjes scoort. Een paar jaar geleden stond het duo aan het voorfront van de Hardstep toen het genre nog lang geen zalen vulde, maar vanavond staat de zaal meer dan vol. Bar9 is uitgedund tot eenmansact vanavond, maar dat deert niemand. Er worden cirkelpits gebouwd, het podium wordt bestormd en als hij Nero's remix van C.T.F.O. van SebastiAn over de speakers knalt kan het feest voor een groot deel van het publiek niet meer stuk. Je zou bijna vergeten dat het pas net 1 uur is geweest.

Terug in The Max is er wat meer tijd per artiest gereserveerd. Goldie is de onbetwiste headliner van de avond en krijgt de kans om twee uur te vullen. Met een MC aan zijn zijde laat hij in het eerste kwartier direct zien wie er de baas is. De bassen zijn harder dan ooit en de spanningsopbouw over de twee uur is nagenoeg perfect. Hij bladert niet veel door zijn cd mappen, wat de vraag opwerpt of hij de set niet altijd zo doet, maar het geeft niets. Goldie mag dan al twintig jaar in het vak zitten, de Britse dj bewijst vanavond nog altijd aan de top van de drum & bass te staan.

Bare Noize heeft een van de mooiste slots in de Oude Zaal gekregen om half twee en beukt er gelijk keihard in. Het publiek heeft echter bij Bar9 al veel gegeven en haalt uit de set van Bare Noize niet genoeg energie om keihard door te gaan. Dat gebruikt Chasing Shadows in zijn voordeel. Zijn door agressieve, op rock geinspireerde hardstep gaat er in als koek. Al snel komt alle energie in de zaal los en hij weet dit de volle drie kwartier vast te houden om het af te sluiten met de remix van Nero's Crush On You die hij maakte onder zijn alias KillSonik. Het blijkt de grootste verrassing van de avond, die vast en zeker nog eens terug gevraagd zal worden.

Iets na drie uur staat de Oude Zaal meer dan bomvol. Na zijn optreden in de Lowlands Bravo is de ster van Borgore gestegen tot grote hoogte. Niet alleen op de vloer, ook op het balkon en het podium staat het vol voor wat de jonge dj uit Tel Aviv zelf gorestep noemt. Misschien is pornstep eerder de juiste term, met nummers als Act Like A Ho en Gloryhole en teksten als "Take example from these bitches. In bed act like a ho, but first do the dishes" en "I love to buy you flowers; I love to watch you sleep for hours and hours; I love to see you dance; I love to see you shake that ass; but the thing i love the most is cumming on your face. Suck it bitch!"

De over the top vrouwonvriendelijke teksten deren de meiden in het publiek niets en als hij voor Nympho vraagt alle meisjes op het podium te krijgen wordt hier gretig gebruik van gemaakt en meegeschreeuwd met "I'm a nympho. You can get in my pants, skip the intro. I love my mom, my dad and my dildo." Borgore is een rijzende ster die geen concessies doet. Niet voor niets noemde hij een van zijn eerste EP's Borgore Ruined Dubstep, want de liefhebbers pur sang kunnen hier niets meer mee. Toch is dubstep populairder dan ooit en heeft de Melkweg bekend gemaakt dat 50Hurtz vanaf december verhuist naar The Max.